![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Var går gränsen?
Jag försöker vara väldigt försiktig när jag stygnsätter något så att jag inte gör intrång och använder clip-arts som jag inte får etc. Jag är dessutom bara nybörjare så det är inte tal om att sälja något eller så, men oavsett det så tycker jag det är svårt att avgöra var gränsen går.
Exempel: Häromdagen såg jag en tupp på ett reklamblad som var lite fräck. Den var ganska enkelt ritad med några svarta streck på vit bakgrund. Jag ritade en ungefär likadan i mitt stygnsättningsprogram och stygnsatte utan att ens ha den ritade tuppen vid sidan om. Den blev ganska lik. Jag gissar att för eget bruk är det inget problem... men kan jag lägga ut stygnsättningen på min hemsida? Tuppen var ingen logga utan en del av en reklambild nu inför påsken. Egentligen är det ju lite så att oavsett vad jag ritar så finns det nästan alltid någon bild som ser nästan likadan ut, eller hur? Var går gränsen mellan att bli inspirerad och att kopiera? Hur resonerar ni själva och hur tror ni ovanstående exempel skall bedömas? Jag skulle vilja ha lite riktlinjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det där är jätte, jättesvårt! Det är ju inte för inte det ofta slutar i rätten för att avgöra i frågan. Det är inte alltid medvetet man gör något likadant, kanske man sett något och undermedvetet gör något väldigt likt eller så kan man ju faktiskt få samma idé, eller i alla fall väldigt snarlik.
Att avgöra utan att ha sett bilder på båda är ännu svårare. Det är svårt att ge ett råd men om du känner att den skiljer sig en del trots allt, att den mer är av samma stil än lik så är det nog rätt lugnt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Så länge du inte har kopierat den utan gjort din egen tupp och bara använt principen så är det ok.men om det finns en viss text till kan du inte använda den också då blir det för likt.det måste vara väsentliga skillnader
I det här fallet har du bara använt bilden som ide.och då finns det också skillnader. Det finns vissa undantag det är olika företags logor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag menar egentligen inte det specifika fallet för det var mer som ett exempel, utan mer generellt. (eftersom jag egentligen inte tror att någon skulle kunna säga att det är den tuppen om jag skulle lägga ut broderiet) Visst finns det mycket som hamnar i rätten, inte minst IKEA har ju hamnat där ett antal gånger och då har de ju gjort rätt fräcka intrång enligt min personliga bedömning.
Skall man hårdra det så finns det ju nästan inget som egentligen är unikt, och det mesta man ritar eller skapar är ju influerat av något som man sett. I patentvärlden så är det ju så att t ex en uppfinning som är en kombination av minst två oberoende vetenskapliga artiklar och inte är en självklar kombination för en lekman, är patenterbart. (enligt patentjuristerna på mitt jobb iallafall, jag är ingen expert) Det är en ganska generell rekomendation och det stämmer naturligtvis inte alltid. Men någon liknande generalisering gällande copyright skulle vara intressant att få ta del av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Copyrigt bygger på att du inte kan göra en kopia och en kopia skall ju vara en exakt avbild för att kallas för kopia .
det skall finnas vässentliga skillnader och inte kunna förväxlas med orginalet. Vi hämtar ju ideer hela tiden från det vi ser . men tänk på att göra förändringar från orginalet Om man har ett dataprogram typ Digiteizer så kan du tex ta formen av en viss blomma och förstora förminska.göra längre och smalare ,tjockare och ändra vinkel och på så viss bygga upp din egen bild.du kan också plocka blad från andra bilder eller broderier och förändra dom och sätta ihop med din bild. då är det en helt annan bild än den du utgick ifrån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men kan jag verkligen ta blad från ett annat broderi? Egentligen borde man ju kunna ta en mindre bit - som i musiken där det är okej med ett visst antal takter.
![]() Inte kunna förväxlas med originalet är tyvärr ganska svårbedömt. Förväxlas av originalet i förbifarten eller vid närmare granskning? Jag har nog varit betydligt striktare än så när jag har gjort bilder, det har - förutom sånt man kan göra automatiskt i bildprogrammet jag har - alltid baserat sig på sånt jag ritat själv. (förutom en helgestygnsättning men den var bara till maken...) Och sedan har jag också använt clip-art som jag vet att jag har haft lov att stygnsätta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Maria, jag tror att så länge man är observant och visar respekt för andras arbete och samtidigt använder sitt sunda förnuft så kan man lugnt fortsätta på sin kreativa bana. Man får inte bli livrädd utan snarare vara realist.
Att IKEA hamnar i tvister gällande copyright är inte konstigt med tanke på deras volymer och intäkter, men det går ju inte att jämföra med alla pysslare som i pyttepytteliten skala försöker sälja "hemmasnickrade" alster. Och i ditt fall finns det ju inget som helst försäljningsintresse så då är det ju inga problem. Fortsätt skapa och glöm för allt i världen inte att förse oss andra på sysidan med bilder på dina alster!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja visst är det delvis en definitions fråga.
Det beror ju på vad det är du förändrar . Du kan ju inte ta Bamse från ett broderi och klista in i ett annat det är ju fortfarande Bamse- Karaktären på bamse måste ändras så det blir vilken björn som helst. Vissa färdiga broderiföretag har satt upp sina egna regler. Det som ett företag har att säja till sitt försvar är att dom har lagt ner mycket pengar på att utveckla en produkt och då kan du inte komma och ta deras färdigutvecklade produkt och tjäna pengar på, då vill dom ha pengar av kakan. Ett företag skall alltså lida ekonomisk skada av att du använder derad koncept.Men om du börjar producera i storscala då blir det en hellt annan nivå än att du stickar 3 tröjer till en kompisarna Den juridiskka biten är en sak sedan finns det en moralisk bit också dom behöver inte gå hellt paralellt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tycker det här med likhet och copyright har blivit lite väl stort.
Lek med tanken att jag och Olle sitter på varsin sida av jorden och fundrar på en gris. Vi ritar en varsin och dom blir identiska... Vem av oss har copyright på den? Jag tycker att sitter jag med min penna och ritar min gris så kan ingen komma och säga att jag INTE har copyright på den, bara för att Olle nu lyckats rita en likadan. Lägger du ett ark i kopiatorn så är du körd. Tar du pennan i hand så går du fri. Rita på och ta inspiration av det du ser och skapa vidare. Strunt i om du sett en liknande skapelse, bara du gör den själv. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:47.