![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
varför??
är det maskinen eller HQ broderier som det är fel på?? Jag har ju som sagt en D1 och lämnade in den för ca 1mån för kaliberering?? Nu skulle jag brodera ett motiv som följer med maskinen.. den med en sax och måttband m.m. men konturen på måttbandet hamnar ca 3-5mm utanför!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Matilda!
Det kan bero på hur mycket man spänner tyget i bågen och hur mycket rivfleece (hur tjockt) du har i bågen. Husqvarnas brodyrer skall vara av bra kvalitet....i vissa fall kan det annars bero på hur underarbetet är (hur understygnen ligger,,,,viktigt för resultatet). Önskar Dig lycka till varma brodyrhälsningar Linnéa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är nästan alltid problem med konturer, att dom inte sluter tätt mot broderiet, av den orsaken har jag och många med mig slutat använda oss av dom.
Det brukar kunna bli bättre om man gör en egen kontur i stygnsättningsprogrammet. Prova om du kan utesluta konturen, oftast går det bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
hur tjockt ska det vara med rivbart mellanlägg?? jag har inte fått någon kurs i hur man får bra broderier!! :-(
Så du kanske kan berätta lite mer detaljerat?? :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
medmera:
men problemet är att det är konturen på måttbandet som inte blir som den ska :-( Och den är ju en del av hela den delen :-) Plus att jag har inget dataprogram än!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Du får nog prova dig fram med mellanlägg, ofta behövs flera lager för att få stabilitet i tyget. Det är som om man syr broderiet på mellanlägget och tyget ligger bara där mitt emellan, om du förstår hur jag menar.
Det är för övrigt en djungel när det gäller mellanlägg och svårt att veta vad som passar till vad alla gånger. Det enda som verkar fungera är ändå att testa även om det är trist att behöva göra många broderier innan man är nöjd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Hej igen Matilda!
Förr använde jag tjockt rivfleece som de rekommenderade...men det blir så rackarns tjockt...rena pansaret ![]() Beroende på hur underarbetet är så kan du anpassa rivfleece. Är underarbetet väl gjort behöver du inte använda så mycket stabilisering. Själv använder jag nästan bara en tunn rivfleece till mina brodyrer...undantag om det är riktigt stora brodyrer eller om de till stor del består av breda satinsömmar (satinsömmar har en benägenhet att dra sig samman...även då man stabiliserat väl under). Det är även viktigt hur stygnen är sammansatta i brodyren så att den sammandragande verkan blir jämt fördelad. Hoppas att det inte blev något så när vettigt förklarat. Fråga igen om du vill att jag skall förklara tydligare. Nu rymmer jag till min andra dator för att fortsätta stygnsättning ![]() Önskar dig en fin kväll varma brodyrhälsningar Linnéa Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jag spänner
ofta bara ett lager i bågen, men ofta så spraylimmar jag på ett lager till under det rivbara, men utan att ha det i bågen.
På så sätt klarar mina klena händer av arbetet. och jag får bra stadga. just det brodyret vi talar om måste man ju lixom ha det svarta med för att man ska se att det är ett måttband. jag hade strul med det oxå först men sedan funkade det med lite tjockare . just nu har jag börjat pensla uppblött solvy på knepiga brodyrer o det verkar funka ta mej 17... Annie, en riktig försökare |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Filmoplast och fixram så blir konturen mycket bättre.
Filmoplast är självhäftande som du spänner i ramen. Fäst det du skall brodera i"kladdet" Sy en fixram (kant runt av långa stygn för att det skall ligga på plats) Brodera. ps har en beskrivning med bilder (rarfil) som jag delar med mig av om någon vill ha. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
så mycket man kan lära sig!! jag testar nu dubbelt med mellanlägg... så nu håller jag tummarna!!
jag är verkligen tacksam för alla svar!! jag tror jag måste åka till en syaffär och shoppa lite :-) Jag vill gärna ha beskrivningen!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:14.