![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Vad är lace?
Visst vet jag vad "lace" betyder, men sen då?
Jag har en Designer 1 USB. Kan jag göra "lace" på den och i så fall förmodar jag att jag behöver ett spec.program. Vad kostar ett sånt? Vad används "lace" till? Dukar? På blusar eller infällda? Annat? Vore kul med reflektioner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad jag vet så betyder lace spets på engelska..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo, visst är det så, men spetsar kan ju ha olika funktioner och kanske finns det funktioner som jag inte känner till. Dessutom undrar jag lite hur man gör och så...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När man pratar om "lace" i brodyrsammanhang menar man nog för det mesta "free standing lace", (fristående spets) som broderas på ett vatten lösligt underlägg som sedan skölj bort. Kvar är spetsen.
Färdig stygnsatt lace (FSL kan det stå om läser på amerikanska sidor) kan sys på alla brodermaskiner. Kräver absolut inget extra, utom vattenlösligt underlägg. Prydnadsföremål, bokmärken, glasunderlägg etc är vanliga lace-brodyrer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Botanisera till exempel här:
http://www.emblibrary.com/EL/product...e&ShowTop=true (Finns annars på hur många ställen som helst...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag undrade samma som du en gång.
Kort och gott så är maskinbrodyr med lace en brodyr som byggs upp på vattenlösligt underlag. Kan ha flera användningsområden som exempelvis mitt bokmärke som jag har i mitt album. Det är lacebroderi. Du behöver inget särskilt program, bara en fil innehållande lacebroderi och lite solvy. Du kan göra skålar, spets för infällning och även vinflaskförkläden i lace. I stort sett vad som helst alltså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
JÄttespännande! Jag har precsi köpt upp mig ett gigantiskt steg från ett tröskverk till maskin till en ny D1 usb. Hela tiden öppnar sig nya möjligheter och huset blir aldrig städat...
Använder man samma tråd som till broderier? Fäster man bara det vattenlösliga underlägget i bågen? Tack för alla bra svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Spetsar för infällning...Är det någon som vet nån bra adress för det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Utforska projekten här http://www.emblibrary.com/EL/projectinstructions.aspx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Lace
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Kika här oxå;
http://www.abc-embroidery-designs.com/Lace/ |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.