Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-07, 22:59   #1
lottisen lottisen är inte uppkopplad

Materialval?

Har nu äntligen kommit igång med min Janome 300e.Fått allt att fungera.Till och med fått Customizer programmet.(tar nog tid innan det blir av att titta på)Står nu inför köp av tillbehör,tråd,underlägg m.m.Har rivbart endast 1m.kvar.Vad rek.ni som vet? Ser att det finns olika tjocklekar på solbrodyr.Förstår att det beror lite på vad man broderar på,men vilket andvändes mest?Vad andvänder ni för tråd?För tillfället syr jag med Janomes egen.Men den tar väl slut o mer behövs.Refererar till brevet om galna sy-sjukan."nästa stadium omfattar ett intensivt köpande o feberaktigt samlande av produkter"Detta brev var infört på Broderilistan av Ankie Jarnefur den 5jan.Detta brev lästes av samtliga fam.medl.och dom samstämde.Morsan har drabbats av detta virus.Väntar på att höra av er?? Alla kunniga inom området.Kram på det nya året. Lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-08, 08:23   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad

tillbehör

Hej!
Jag fick ett bra tips som jag följde eftersom världen är fylld av prylar. Jag ringde till Gisela på solbrodyr(finns under länkar, kan stå sunembroidery) och frågade. Hon var jätteschysst och inte bara säljare. Och hon skickade på på en gång så att jag slapp vänta och sukta. Jag har en Janome 300E som jag bara hunnit provsy på...Men nu kommer vardan så då blir det annat!
hörs mer kanske/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-08, 09:37   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag vill också rekommendera Solbrodyr varmt. För underlägg finns det absolut ingen anledning att vända sig någon annanstans!
Vad gäller rivbart föredrar jag nästan deras "märkeslösa", alltså inte Sulky teareasy, men det är ju en ren smaksak.
Jag syr mycket på lite kraftigare tyger och då räcker det med tunn stabilisering (den är ju där för att det inte ska vara elastiskt, så jag använder stabilisering även på kraftigare tyger, men återigen smaksak antar jag). Jag användr nästan bara rivbart, men det är bra att ha lite av varje hemma. Men Gisela kan säkert ge dig bra råd! E-post dit brukar funka jättebra.
Köp en flaska spraylim där också. Det är bra att ha! Den känns dyr, men varar länge! Jag har haft min i flera år!
Köp på dig i alla fall lite basfärger av tråd på 1000m-rullar till att börja med. Jag gillar Sulky, men den billigare Poly-tråden är också bra (kanske rent av bättre? Har inte använt den lika mycket).
Jag vet att andra här har köpt tråd från Indien (läs tillbaka i Broderilistan) och varit nöjda, men då får man ju vänta, och från Solbrodyr får du grejorna snabbt!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-08, 13:59   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Lottis, jag har skickat en e-post till dig, men din e-postlåda är visst ful. Komemr att prova att skicka senare!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-09, 14:01   #5
Maya Maya är inte uppkopplad

Materialval

Hej,
ett sätt är, att köpa gamla herrskjortor på Röda Korset om man vill åt rutiga eller randiga tyger.
Kag klippte bort manschetter knappar ,kragen och ryggoket. Strök tygbitarna och la upp dem i färger på hyllan. På en herrskjorta för 25:- blir det mycket tyg. Jag har också köpt gamla gardiner,dukar, bomullsklänningar eller barnkläder i bomull för en spottstyver på samma ställe.På loppisar brukar jag också passa på att köpa gamla bomullskläder, ofta en Ica-kasse full för 10:-.Gamla vita lakan finns ofta på loppisar,som är utmärkta att färga in själv.Vad beträffar tråd resp underlägg, håller jag med föregående inlägg. När jag beställde tråd från Indien tog det 6 dagar,vid jultid!!!
När det gäller tyg har jag goda erfarenheter av nedan. http://www.cottonclub.com http://www.bryerpatch.com http://www.lunnfabrics.com
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.