Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-09, 19:03   #1
katta katta är inte uppkopplad

Skolan och dess regler är en djungel!

På några skolor har de sorterat mönstren i "tjej"- och "killådor". De är i stort sett samma mönster, men den ena tröjan är till för killar och den andra för tjejer, det är helt galet!

Jag pluggar till gymnasielärare och förra våren vikarierade jag som bildlärare på högstadiet. Jag vet hur svårt det är att sätta betyg, särskilt i praktiska ämnen. Det är lätt hänt att man jämför eleverna med varandra. Kalle hoppar högst han får mvg, sara hoppar inte lika bra och får därför g.

Jag själv tycker att man ska se till elevens utveckling. Om det kommer en elev till mig i sjuan och inte kan dra ett streck och sedan när denne går ut nian, så kan den teckna proportioner, perspektiv och så vidare så tycker jag att eleven är värd ett högt betyg. Om man jämför med en elev som kommer och kan en hel del men inte anstränger sig och inte utvecklas.

Självklart har man mål att se till när man sätter betyg men det är inte alltid så lätt. Det står en sak i kursplanen med skolan och ekonomin säger en annan. Till exempel så står det att eleverna ska få prova på olika trycktekniker, men det är det inte många som får, materialet är dyrt och det är ett tidskrävande arbete. Hopplöst att börja med något kladdigt när man har 30 elever på 50 minuter. Ingen svår matte att räkna ut hur mycket tid man har med varje elev, om man dessutom drar tio minuter i början av lektionen och tio minuter i slutet så är det 1 minut per elev. Galet är vad det är!
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.