Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-07, 15:52   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Hur ofta designar ni mönstret själv?

Jag är så LESS på att behöva göra mönstret själv, varje gång jag ska sy något. Nog är det bara jag som är krånglig - det blir ju billigare att bara "fönstershoppa" på internet och sedan rita mönstret själv - men det tar SÅDAN tiiiiid! Och även om jag skulle köpa ett mönster så skulle jag ändå behöva rita om det, för att storlekarna är fel. Dessutom har jag inga kunskaper om att konstruera mönster, så varje gång jag lägger ut kalkerpapperet på mina grundmönster, går jag ut på en tunn,tunn lina och vacklar mellan katastrof och succé. Tur att man har tyg till toiller!

Nu håller jag på att rita mönstret till en topp med bara axlar. Jag var dum nog att få inspiration från Top Model, så jag sitter och kämpar mig fram till något som kan kallas för resultat. Heja mig!

Några som känner igen sig?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 16:20   #2
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad

Jag kan inget om mönsterkonstruktion och köper därför alla mönster. Tyvärr har jag upptäckt att de aldrig passar särskilt bra, och ska därför skaffa några böcker om mönsterkonstruktion och om hur man får färdiga mönster att passa. Det känns som ett måste att lära sig ifall jag ska fortsätta sy, annars kommer allt ständigt att bli lite misslyckat på olika sätt.
Dessutom är det ofta svårt att hitta färdiga mönster som ser ut som man vill.
Jag tycker att du är jätteduktig som ritar själv när du inte kan mönsterkonstruktion, jag är förvånad över att du lyckas. Heja på, det verkar som om tålamod och envishet är det man behöver mest.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 16:21   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det låter precis som mej. Har visserligen gått en mönsterkonstruktionskurs men det var ju evigheter sedan och jag har inte hållit ångan uppe där.

Jag skulle så himla gärna gå rödatrådens mönsterförändringskurs. Då ska man tydligen få lärasig att med änkla medel ändra färdiga mönster. Men den kommer ju inte gå mer än en gång till vad jag förstått och jag har inte de pengarna just nu

Måste snart sy ett par byxor till mig själv och jag tycker det är lika bökigt varje gång, suck!

Men det är ju så himla kul när man väl lyckas och det är väl det som får en att fortsätta de gånger resultatet inte blir fullt så bra. Och det faktum att de numera faktiskt blir bra fler gånger än det blir dåligt
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 17:21   #4
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad

Jag älskar mönsterkonstruktion! Fast det kanske beror på att jag går den kursen i skolan och är bäst i klassen på det...
Jag har aldrig köpt ett mönster, jag skulle bara gråta ögonen ur mig för att allt passar så fel.
Lättare att göra allt från början med mina mått och voilá perfekt!
Desutom kan jag göra mönster till andra genom kunskaperna inom mönster mycket enklare
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 17:38   #5
Mirja Mirja är inte uppkopplad

Jag ritar alla mina mönster själv. Tycker att det är jättesvårt att ändra i plagg som inte sitter som de ska, så det är lättare att göra egna mönster. Men när jag har ritat ett mönster använder jag det ofta flera gånger.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 17:49   #6
Odette Odette är inte uppkopplad

Jag har också läst mönsterkonstruktion men det var ju 100 år sedan... Nu brukar jag utgå från ett färdigt mönster och så nålar jag ihop det och provar på dockan. Ser det skapligt ut så klipper jag tyget och provar på mig själv och gör de ändringar som behövs allt eftersom. Ett mönster som jag aldrig sytt förut syr jag ofta i ett gardintyg eller något som jag ändå kan ha efteråt. Det lät ju konstigt men en blus sydde jag av mina gamla köksgardiner och den blev väldigt snygg, men det var många som sa att de kände igen tyget... Sen är det ju så att ju bättre ett mönster är från början ju färre ändringar behöver man göra sedan.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 21:01   #7
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad

Har ingen aning om mönsterkonstruktion så jag köper alla mina mönster. Sen har jag i och för sig en tendens att ändra och lägga till medan jag håller på. Det är i och för sig mest i detaljer, inte i själva grundmönstret.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 13:26   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad

Jag konstruerar i princip alla mina mönster själv.
Ibland är jag dock lat och köper färdiga, men det händer inte ofta, eftersom man ändå får jobba om dem innan de passar.
Annars ritar jag ibland av plagg som jag köpt som slitits ut.Jättebra sätt att få bra baströjmönster och sånt.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 15:46   #9
jenniepennie jenniepennie är inte uppkopplad

men för en nybörjare, som jag, känns det lite svårt att få till det om man ritar av bara, eller? Är det kanske inte så svårt? Har du några bra tips på vad man ska tänka på?
jenniepennie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 14:29   #10

När jag ritar av utslitna plagg så klipper jag isär dem i sömmarna så jag får ut alla bitar.
Vartefter jag klipper noterar jag vad som är bak/fram på bitarna (om det inte är Väldigt tydligt), hur stor sömsmån det skall vara och hur de satt ihop.
Sedan ritar jag av dem på mönsterpapper.
Voila färdigt mönster.

Det går att rita av utan att plocka isär också men det kräver lite mer kunskap i mönsterkonstrutkion.

/L
Gammal 2007-01-14, 02:42   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag konstruerar så gott som alla mina mönster själv. Jag tycker det är lättare än att ändra befintliga mönster.

Jag började konstruera mönster i tonåren, just för att jag tyckte att jag inte fick bra resultat från färdiga mönster och att sömnadsbeskrivningarna ofta var så dåliga att man inte viste hur det var tänkt.

Det blir bara extra jobb och tar en massa plats om man först ska ut med ett jättestort mönsterark, rita av en massa delar och sen börja andra dom för att dom ska passa. Går mycket fortare att bara lägga ut den bit mönsterpapper man behöver och göra rätt från början i stället.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 11:38   #12
Banshee Banshee är inte uppkopplad

Jag gör alla mönster själv, både när jag syr till mig själv och andra. Föredrar att göra en kombination av papper-penna-varianten och drapering, tycker att jag får det absolut bästa resultatet på det viset.

Syr jag till mig själv skulle det aldrig falla mig in att använda ett färdigt mönster, jag är så oproportiornerlig att det kräver så fantastiskt mycket jobb. Det blir liksom inget mönster kvar till slut, efter att jag reglerat ner 5-6 storleker i midjan, minskat ryggbredden med ännu fler, anpassat för hög hållning och dessutom extra svankande och flyttat upp midjan med en halv decimeter... det blir som ett lapptäcke av silkespappers-konfetti.

Har man väl bara lärt sig att rita egna mönster tycker jag att köpe-mönster bara känns besvärliga och omständiga, det enda som ger mig något i dem är skisserna över hur plaggdelarna ser ut, som ibland kan inspirera.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 12:07   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Haha, toppen blev jättemystisk, men det var nog tygets fel, och det att jag alltid ser mig som en 40 Ska göra ett nytt försök idag.

Jag kan ju bara säga att jag aldrig skulle klara av att rita ett mönster med bara papper och penna till hjälp. Jag har gjort det när jag gjorde en qipao, men det var mycket som inte stämde även om jag kunde ha den på mig. Nu har jag lyckligtvis grundmönster att utgå ifrån, och jag kan ändra ett befintligt mönster om det inte passar mig. Det är ju "bara" att hitta punkten för stussen, midjan et c och minska eller öka som man vill.

Men ni som har gått mönsterkonstruktionskurser, är de användbara, eller är kunskaperna man får där sådana som man kan räkna ut själv?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 13:47   #14

Jag tyckr de är väldigt användbara (men jag jobbar ju som mönsterkonstruktör och designer så jag är partisk).

Det jag upplevde när jag ågttm n första kurs var att man lärde sig smartare och snabbare sätt att göra saker på samt vissa knepiga saker som man kanske inte ksulle komma på själv.

Jag gick först Folkuniversitetets kurser för at sedan gå en skrädderi utbidlning.

/L
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.