![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Spetsbroderier (FSL)...
Har gjort två lektioner i PE-design med FSL-tekniken och blir jättesugen på att göra fler. Lite trist med bara svart och vit tråd så jag funderar på att köpa på mig lite annat.
Hur gör ni när ni gör skålar och dylikt? Använder ni samma färg på under- och övertråden? ABC-embroidery har ju set med under- och övertråd till FSL men det är inte så många färger att välja mellan. Finns det andra ställen med bättre utbud? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Inget svar på din fråga men en följdfråga: Du skriver två lektioner i PE design, menar du att det finns nån form av undervisning på programmet?? Jag har PE Design 6.0 och skulle behöva en kurs för att lära mig mer, speciellt stygnsättningsbiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har sytt många lyktor och annat i FSL och då använder jag övertråden som undertråd också, så att det blir lika på bägge sidorna. Jag har alltså inte köpt speciell undertråd i olika färger utan det går bra med din vanliga brodertråd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Barbro:
Jag fick ett tips från en annan lista om Sue Lough som har videolektioner på engelska i PE-design. Gick med i hennes Yahoogrupp och har fått två lektioner i FSL. Från årsskiftet kostar varje lektion $5 men det är värt pengarna. Jag var lite fundersam ang videolektioner men hennes är väldigt enkla att förstå. Tydliga förklaringar med en stark och klar röst samt inte någon komplicerad engelska. memoriesinthread yahoogrupp Memories in thread där de olika lektionerna finns listade. Krävs lösenord som man får från henne. Beställde även två CD med olika övningar. För medlemmar så är det rabatt på CD. Alice: Blir det inte för tjockt med övertråden när man skall brodera mindre saker? Sen har jag en ny fråga... Bomull eller polyester som undertråd? Har sett både och. Bomullstråden är uppspolad på pappersspolar som verkar funka bättre i min maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Nädå det blir inte tjockt. Det har fungerat jättebra för mig. Vanligtvis använder jag overlocktråd som undertråd och det har gått jättebra för mig men jag vet att en del maskiner är känsliga när det gäller tråd så man får väl prova sig fram. Jag syr på Bernina Artista 180.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
När jag gjorde mina lace-figurer och skålar, använde jag brodertråden som undertråd. Det vart inte för tjockt.
Jag använder också overlocktråd som undertråd när jag broderar "som vanligt" |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.