Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-02, 13:18   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Vilken brodermaskin ska jag ha?

Hej på er, alla ni som redan broderar på maskin!

Jag skulle vilja ha lite tips och råd inför mitt eventuella köp av brodyrmaskin. Är det någon som tvekar är det jag, eftersom det rör sig om ganska mycket pengar. Min man däremot hejar på vilt och tycker att jag ska slå till!

Hur som helst undrar jag först och främst vilket märke och vilken modell man ska ha. Naturligtvis förstår jag att var och en är nöjd med sin maskin, men jag vill ändå höra vad ni tycker är positivt och negativt med era maskiner.
Jag vill ha en maskin som funkar även till annan sömnad, och alltså inte en ren brodermaskin, om det nu finns sådana.

Hur stor stygnyta behöver man? Funkar det att göra större brodyrer även med en mindre stygnyta?

Jag vill kunna göra både egna mönster och hämta hem från Internet. Vad krävs då?
Läste i en tidigare diskussion att någon medlem skulle vänta med att köpa en D1-maskin, tills man slapp använda överföring med diskett. Vad är alternativet, och är det väldigt negativt att använda diskett?

Att överföra tex bilder som ens barn ritat, kräver det en scanner? Fungerar det även med fotografier och bilder ur böcker?

Vilka programvaror behöver man för att kunna använda maskinen som jag beskrivit?

Tänkte nämligen åka till syfestivalen i Göteborg för att provsy lite grann, och skulle vilja veta vilka maskiner som verkar vettiga innan dess.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-02, 14:12   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Jag ger mig inte på att rekommendera någon maskin, för det är så individuellt vad som passar behov och budget.
Men jag vill ändå nämna en maskin jag sett på Blocket: En Bernina Artista 180 för 11000 kr. Där får man masor med maskin för pengarna om allt är som det ska med den! Jag köpte själv en så'n för ett par månader sdan och den är otroligt bra!! Jag har andra brodyrmaskiner också, med andra finesser, men jag svarade just på en fråga på ett amerikanske forum om vilken maskin jag skulle behålla om jag bara fick behålla en (gud förbjude!), och det skulle vara Artistan.
Men till en del andra frågor:
Du kommer långt med 10x10 cm stygnyta, men blir du biten kommer du nog snart att vilja ha mer. För egen del klarar jag det mesta med 10x10, men det är skönt att slippa vara begränsad (Artistan har 15,5x20cm). Jag hade inte klarat mig med 10x10 utan den större ram som finns till flera olika maskiner där 3st 10x10-områden ligger omlott med varandra och ger en total mönsteryta på ca.10x17. Eftersom du har stöd hemifrån tycker jag att du ska köpa en maskin med större yta än 10x10 från början, om du har råd!
Vill du göra egna mönster behöver du program som kan vra ganska dyra. Men det finns ett förhållandevis billigt, men ändå kraftfullt program som heter Embird som funkar till alla märken utom Bernina Artista (det enda program som skriver filer i det formatet är deras egna, fantastiskt bra program Artista).
Kan inte maskinen ta disketter eller CD eller anslutas till datorn behövs en box som skriver minneskort för att flytta mönster från dator till maskin. Janome maskinerna kan hantera vanliga Compact Flash-kort, men för övriga behövs speciella kort. (Artistan kan anslutas direkt till datorn. Eftersom den har några år på nacken är det serieport som gäller för just den.)
Teckningar och andra bilder kan scannas och göras om till mönster. Oilka program är olika bra på det.
Eftersom jag nämner Artistan en del kan jag ju tala om vad jag tycker är bra och dåligt med den också.
Dåligt: Den är tung. Den broderar sakta (beror på vilken broderimodul man har. Jag har den äldsta. Ca. 350-400 stygn/minut. Nyare är snabbare.) Första intrycket är att den är lite gammeldags. Saknar utomatiskt trådklipp.
Bra: Den är mycket robust och stark! Syr även i svåra material (har inte testat läder, men skulle inte förvåna mig om den klarar det lätt!). Bra stygnkvalite och många, många olika stygn, dekor- och nyttosömmar.
Mycket pålitlig under brodyr. Klarar även mycket täta mönster som mina enkla Brothermaskiner har svårt för. (Har bl.a. med en låga farten att göra. Det är bra om man kan ställa ner farten vid täta mönster. Den här går sakta hela tiden...). Stor stygnyta.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 21:14   #3
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad

Hej
Jag är också intresserad av att skaffa en brodyrmaskin och funderar också på hur stor brodyryta man behöver men jag funderar även på hur stora eller tjocka material man kan ha i en "vanlig" brodyrmaskin.
Klarar den det mesta som en industribrodyr-maskin klarar?

Anki
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 22:47   #4
dianno dianno är inte uppkopplad

hej! jag började med en begagnad bernina brodyrmaskin med liten brodyryta på 10x10cm och jag klarade mig med den i ca 3 år sen tyckte jag att jag ville ha lite större yta och mera finesser men om jag bara hade broderat på kläder och på handdukar och örngott och lite mindre grejer så hade jag gott och väl klarat mig med en brodyr yta på 10x10 men eftersom jag får beställningar ibland på tex tygkassar så ville jag ha en större och nyare maskin men om jag var nybörjare i dagens läge så hade jag vart jätte snål och köpt samma slags maskin jag köpte först min bernina deco 500(mycket maskin för pengarna)som klarar tjocka tyger som tex jeans m.m och den broderar i samma hastighet hela tiden vilket gör att den inte rycker och sliter i tråden.
och den fick en lycklig köpare.

Senast redigerad av dianno den 2005-01-18 klockan 11:21.
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.