Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-27, 09:13   #1
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Exclamation ANG. Upphovsskydd...

Undrar lite angående detta.

Om jag har en bild på tex nalle puh som jag själv stygnsätter och endast använder för eget bruk.
Är jag olaglig då

Det är så svårt att tyda lagarna tänkte se om det var någon här som visste mer.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 10:11   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Min uppfattning är att det är tillåtet, eller iallafall accepterat. Lagen tillåter dig att göra exemplar av ett lagligt erhållet verk (bild och musik man köpt tex), för eget bruk.

Sen kan säkert den som läser lagen petnoga ifrågasätta om att stygnsätta en bild verkligen är bara ett nytt exemplar av verket, eller om man kanske begår "otillåten publicering" om ditt barn bär sin Nalle Puh-tröja på stan så utomstående kan se den...

Men lyckligtvis finns det sunt förnuft ochså - jag törs nog säga att ingen kommer bråka med dig så länge du inte försöker tjäna pengar på ditt mönster, och inte börjar sprida det utanför familjen och nära vännerna.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 10:21   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Precis som Christer säger. Att göra ett eller två exemplar för eget bruk ska inte vara något problem. Om du däremot säljer dem så begår du ett brott.

Om du ritar av något så att man ser att det är en viss figur men den ändå skiljer sig så mycket från orginalet att det blir något eget är det inte heller några problem, då kan du även sälja dem då det tydligt är ditt verk. Lasse Åbergs Musse Pigg är bra exempel på detta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 11:02   #4
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
det låter ju bra ju...
men om man drar det ännu längre så att jag tex syr en tröja med min stygnsatta nalle puh bild och säljer den till min vän.
Anses det då som lagbrott eller är det så att jag har ju sytt allt själv och bilden har jag ju stygnsatt så att det är mitt egna verk då???

Tänk vad lätt det hade varit om inte lagen fanns...
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 11:30   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Då börjar du hamna i gråzonen. Om bilden du stygnsatt är en exakt kopia av en bild så får du inte tjäna pengar på den. Du har visserligen stygnsatt den men du har inte ritat bilden som du faktiskt gör en slags kopia på. Men du kan ge bort tröjan med broderi till vännen, men bara om det är en engångsföreteelse. Om du har väldigt många vänner som du ger tröjor till så börjar det likna en kommersiell verksamhet och då begår du ett brott.

Så för att vara på den säkra sidan: Gör du en exakt kopia på en bild i form av en stygnsättning så kan du göra några få exemplar som du kan ge bort till närmaste kretsen.

Vill du göra många tröjor eller börja sälja måste du antingen begära licens eller rita en ny bild som skiljer sig klart och tydligt från orginalet.

Gränserna är inte helt klara men med lite suntförnuft så borde du nog lista ut var gränsen i ditt fall går.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 09:03   #6
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Tack Alvan det verkar som du har sten koll på vad som gäller
Då vet jag att det är lugnt att fixa julklappar till familjen men inte att sälja sakerna till kompisar som vill ge bort i julklappar senare.

Vad synd..hade ju varit smidigt att få lite extra $$$ inför julen.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 19:33   #7
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
hörde med en som brukade måla motiv på porslin mm. med disney o sånt.. och hon påstod att om man inte använder orginalfärgerna. så skulle det va ok... har hon fått det om bakfoten då tro
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 19:37   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det enda jag vet är att disney är stenhårda med sina figurer.
Man får låta sunt förnuft råda och gå en balansgång.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 19:38   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror hur mycket hon aviker från orginalfärgerna. Skulle inte tro att det räcker med att byta färg på Phus röda tröja till exempel, men om hon gör pälsen grön så funkar det kanske, men vem vill ha en grön Phu?! Det är ett luddigt område och inte helt enkelt att svara på då det ofta avgörs i från fall till fall om det upptäcks. Jag skulle inte chansa..
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 20:00   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om du gör en manuell stygnsättning och samtidigt ritar om bilden så mycket att man kan säga att du inte kalkerar av den och får lite andra propotioner då går du frinär du .bara använder bilden som ide.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 20:47   #11
SuN SuN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Citat:
monica35 skrev:
hörde med en som brukade måla motiv på porslin mm. med disney o sånt.. och hon påstod att om man inte använder orginalfärgerna. så skulle det va ok... har hon fått det om bakfoten då tro
Det ska väl vara RÄTT FÄRGER om det ska vara rätt figur!!! Annars kan man väl göra andra FINA figurer, INTE felaktiga kopior...
SuN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 21:00   #12
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
nä det är klart.. men jag menade att man tog en ljusare blå istället för klarblå te.x. fast man inte använde färgnumret som medföljer broderiet
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-06, 21:06   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Skulle det vara sant så skulle det finnas bra mycket fler kopior ute på marknaden. Det måste som sagt vara en stor skillnad från orginalet för att det ska fungera.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 12:42   #14
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
men jag menar hur stor är chansen att man blir upptäckt igentligen?! Det finns ju stora fabriker i Thailand mm som copierar alla de stora....varför skulle de då gå på en enskild person som inte gör så stora upplagor?

Men jag tror det är lite upp till var och en om var ens gräns går för som det verkar så är ju lagen lite "luddig".
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 13:02   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det får väl vara upp till var och en bara man inte sätter någon annan i klistret som t ex Sysidan, för det vore ju trist.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons