![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur lägger man upp byxor?
Hur lägger man upp finbyxor så att det blir snyggt, om man inte vill använda vliselin som man stryker upp byxorna? Visst är det väl någon av sömmarna på symaskinen som är speciellt gjord för detta?
Vill inte riktigt ge mig på mina dyra fina byxor som av någon anledning var sydd för en kvinna på minst 185cm (och dessutom i slt 36)... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Finbyxor brukar jag handfålla med dold söm. Man pressar en fåll och sen syr man för hand bara igenom en del av tyget så att stygnen inte syns alls på utsidan.
Det blir snyggast tycker jag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Zig-zaga fållen och sy för hand.
vik benet ut och in,vik fållen och pressa, när du skall sy så viker du tillbaka fållen lite och syr ett litet stygn i byxan sedan ett i fållen sen i byxan osv,osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Precis som jag skrev. =O)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det går också att lägga upp på maskin om du har en fållvikare eller motsvarande till din maskin. Det blir precis lika snyggt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Finns det sånt avancerat? =O)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Gå in på den här länken, klicka vidare till syrummet,sömnadstekniker fållar o kanter, osynlig fållsöm.
Där visas tydligt hur man fållar upp på maskin! http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag använder den dolda fållsömmen på min symaskin när jag vill lägga upp finbyxor/kjol med osynlig fåll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag använder också doldsöm på symaskinen när jag fållar finbyxor och kjolar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
![]() Tack alla andra för svar också, det finns flera sätt att lösa problemet på. Själv har jag nog för dåligt tålamod för att handsy så om inte symaskinen klarar skivan så får det bli vliselin istället. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Måste bara lägga in en sak här...
Min ärvda älskade gamla symaskin från "1900-frös-ihjäl" (Husqvarna Automatic) kan bannemig sy dolda fållar. Som om inte det var nog så ingick fållsömsblecket som standardtillbehör när modern köpte den! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag har sytt såna sömmar på maskin (Husqvarna 2000) men inte visste jag att man skulle ha speciellt pressarfot - det gick bra med standardfoten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
Efter lite testande med sömnsbredd och liknande så fick jag riktigt bra kläm på det och jag är väldigt nöjd med resultatet. Fort gick det ju också! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.