![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mönsterplacering på randigt tyg
Hej. Jag ska sy en kappa av ett ull tyg som är vävt på ett sånt sätt som gör att det blir randigt på diagonalen. Hur placerar man vanligen ut mönsterdelarna? Om man vill ha ränderna så att de går från yttre axeln ner till mitten på båda sidorna? Funkar det att lägga ett framstycke längs med trådriktingen och det andra liggande. Hjälp!!
Carolina |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Nja... tyg brukar vara stummare i längstriktningen så att lägga ett stycke på tvären (om jag förstår dig rätt) och det andra på längden verkar inte vara någon bra ide. Man kan ju lägga det andra stycket upp och ner i trådriktningen för att få den effekt du är ute efter. Det förståss bara om tyget ser likadant ut från båda riktningarna.
Hoppas det här var begripligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Bägge styckerna bör läggas på samma sätt.
Om ränderna går på tvären på tyget kan du nog lägga mönstret längs med stadkanten och sedan passa in det där du vill att randen skall börja på axekn. Gör en makering på papperet så du får den lika på nästa framdel om du vill ha den så. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej!
Håller definitivt med om att båda framstyckena och bakstycket ska ha samma riktning. Däremot kan man sy ett axelok (övre rygg- och axelparti) och lägga detta i den andra riktningen, om man vill att det ska bryta av lite. Ärmarna är sedan en smaksak, men jag skulle också lägga dessa i längdriktningen. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.