Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-16, 20:56   #1
Lissu Lissu är inte uppkopplad

Newbie

Hej!

Har precis börjat intressera mig för maskinbrodyr och funderar som bäst på hur man egentligen gör... Har surfat runt idag och hittat detta forum och tänkte se om jag kan få några goda råd.

Jag har länge varit intresserad av att fotografera skulle vilja göra något mer av mina foton än att bara ta ut dem på papper. En idé som har börjat ta form är att överföra dem till broderi av något slag. Jag är alltså fullständigt okunnig när det gäller detta ämne så rätta mig om jag har fel i mina nedanstående tankar ...

1. Överföra digital bild till ett format, som kan tolkas i en symaskin. Jag antar att det görs i datorn. Är datorn kopplad till symaskinen eller för man över en färdig fil via CD/USB?

2. Bestäms färger automatiskt? Eller måste man göra det manuellt?

3. För detta behövs förstås en avancerad symaskin. Jag har ingen alls idag och undrar då förstås vad ca-priset är...

Förmodligen finns det många andra frågor jag borde ställa innan jag går vidare - men jag hoppas att ni har fördragsamhet med en fullständig nybörjare och ger mig några tips...

Tack på förhand!

Lissu
Lissu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-16, 21:33   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

För att göra broderier av foton behöver du först och främst ett data program som klarar detta. Man kan göra foton på två olika sätt beroende på vilket typ av uttryck man vill ha. Jag har skrivit om detta i ett gamalt inlägg. Det är en lång tråd men kolla på sid 7 och 8 så ser du vad jag menar:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...A&pagenumber=8

Hur man för över filer från dator till maskin beror på vilken maskin du har. Det kan vara via minnerskort (sådana du har i digital kameran), cd eller usb.

Din fråga nr två är lite oklar, menar du när du gör broderiet eller i symakinen? När du gör ditt broderi så bestämmer du vilka färger som ska användas men man kan plocka upp färger från t ex ett foto eller låta programet sköta det. Det beror på vilken metod du använder.

När det gäller priser så måste du ta hänsyn till symaskinspriset som kan ligga från 11000 kr upp till 60000 kr (och ännu mer om man ska ha industrimaskin). Själv har jag en Janome 300E för 11000kr och den fungerar alldeles utmärkt. Personligen förstår jag inte varför man lägger ner mer pengar, för de dyrare gör inte ett bättre jobb, men de har fler finnesser.
Sen måste du också ha ett data program och även där finns stora prisskillnader. Jag tycker Embird är ett bra program som är prisvärt. Sök i forumet om du vill veta mer, det finns mycket skrivet sedan tidigare.

Sök funktionen hittar du uppe till vänster under forum flikarna.

Fråga gärna igen om du har frågor.

Senast redigerad av Alvan den 2006-09-16 klockan 22:05.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 13:42   #3

Tack...

... så hemskt mycket för alla information - nu vet jag lite mer om vad som gäller!

Jag får fundera och lär nog återkomma...

Hälsningar
Lissu
Gammal 2006-09-19, 09:19   #4

Nu har jag surfat lite till... och fått ytterligare frågor...

1. Om jag har ett foto i digitalt format (eller annan bild) så är första steget att stygnsätta - vilket i sig är en hel vetenskap förstår jag... - finns det någon "stygnsättningsskola" att tillgå på internet?

2. För det arbetet ska jag använda ett dataprogram - kan jag välja vilket jag vill eller är man bunden till vissa program som på något sätt hör till vilken maskin man har?

3. När steg 1 är klart ska det sparas i en datafil som symaskinen kan läsa...- har man enats om kompatibilitet mellan olika format eller måste man välja format beroende på maskin?

4. Överföring till symaskin från datorn kan tydligen ske på många olika sätt - diskett, USB, kabel

5. Nästa steg är att ladda symaskin med material samt tråd - jag antar att jag här talar om vilken tråd som ska används till vilken färg... hur många färger kan man normalt använda på en hemmabrodymaskin?

6. Sedan är det "bara" att trycka på "start" och ta sig en fikapaus ... ;-) går det att säga hur lång tid en "normal" bild tar att sy (t ex en nyckelpiga i rött och svart)...

Ber om ursäkt ifall mina frågor verkar löjliga - men de snurrar just nu i min skalle... Vore tacksam att få veta om jag tänker rätt...

Min datorvana är ganska stor - har arbetat som utbildare i olika dataprogram i drygt 15 år och är lite teknikfreak... så jag tror säkert att jag skulle fixa detta - men är ju nyfiken juh :-)

/Lissu
Gammal 2006-09-19, 10:16   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

1. Ja, det är en hel vetenskap i sig. Stor datorvana gör inte att man automatiskt har lätt för stygnsättning. Det finns olika "tutorials" till olika program på nätet. De flesta kostar.

2. Du behöver inte hålla dig till samma märke på maskin som program. Din handlare kommer att säga åt dig att gör det. Du behöver inte lyssna. Handlarna vet i regel väldigt lite om detta...

3. Olika format för olika märken. Vissa är vanligare än andra. Många program kan hantera flera olika format.

4. Stämmer. Detta ska man kolla innan man väljer maskin, så att man räknar med eventuell ytterligare utrustning man behöver i priset.

5. Massor! En del format/maskiner har en gräns vid till exempel 30 färger, men då delas mönstret upp så att det fortsätter som en "del 2".

6. Har du många färgbyten blir kanske fikapausen lite fragmenterad... I ett avancerat mönster kanske du ska byta färg varje eller varannan minut...
Tiden beror på hur många stygn du har. Vad som är "normalt" går inte att säga!!!! Det kan vara 10 minuter för något smått eller en timme eller mer för något större/stygnintensivare (utan att vara extremt på något vis).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 10:28   #6

Tack Åsa för ditt raka svar!

Fick nog bekräftat en del som jag misstänkte, tack. Speciellt bra är det att du säger att jag inte ska lita på försäljaren helt och fast - det skadar inte att vara lite "besvärlig" - det vet jag av erfarenhet!

:-)

/Lissu
Gammal 2006-09-19, 10:36   #7

Åsa har som vanligt svarat väldigt bra på sådana här frågor (psst hon är en klippa när det gäller olika maskiner). Men jag vill förtydliga någon enstaka sak:

3. Du kan alltså konvertera olika filformat i många dataprogram så de passar just din maskin. Tror också det finns gratisprogram som gör detta också om nu det program du skaffar inte skulle göra det.

5. På hushållsmaskiner kan du bara ha i en färg åt gången, men datafilen kan ju innehålla många olika färger. Därför kan alla trådbyten, Åsa nämner i fråga 6, uppstå.

När det gäller datavana så känner jag att jag hade stor nytta av att ha jobbat med vektorgrafik tidigare, typ Illustrator eller CAD. Det är också bra om man jobbat med lagerhantering i något bildprogram tidigare, det gör att man lättare sätter in sig i programmen. Men som Åsa säger så gör det inte någon automatiskt till en bra stygnsättare. Det handlar dels om lågiskt tänkande för att göra broderier som inte får en massa hoppstygn m.m. Dels så gäller det att ha en känsla för färg, form och stygnens olika effekter. Mycket handlar om trial and error i början. Men det är jättekul!
Gammal 2006-09-19, 10:48   #8

Cecilia - finns tydligen många klippor här... :-)

Tack för förtydligandet.. jag trodde i min enfald att man kunde ladda ett antal färger och vips! så jobbar maskinen... se där - så bra det är att vara frågvis!

Illustrator, PhotoShop, PaintShopPro har jag använt tidigare, Men jag tror inte att det skulle hjälpa mig att bli en bra stygnssättare - kanske bara att förstå vad jag bör lära mig...

Detta skulle förmodligen bli en stor utmaning för mig - vilket i sig är kul - men som sagt, det gäller att välja rätt...

Tyvärr har jag inte så mycket sömnadserfarenhet, vilket jag tror skulle skulle vara bra, men man får väl göra sina misstag - trial and error are my middle names... ;-)

Tack för alla svar! Och tack för trevligt bemötande - trots att jag ställer dumma frågor! :-)
/Lissu
Gammal 2006-09-19, 11:49   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Alvan är mycket snäll, coh jag returnerar genast med att säga att just när det gäller stygnsättning, då vet hon MASSOR som inte jag vet! Hon använder desstuom det synnerligen prisvärda programmet Embird till det. Ett program som ger enormt mycket för pengarna!
Att ha vana att jobba med grafik och rita och så är definitivt ett plus om man ska skapa själv!
För personer som jag, som knappt kan rita en streckgubbe ens med penna och papper finns det dessbättre sååååå mycket härligt som redan är färdigt att köpa, eller rentav gratis!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 19:42   #10

Tack tack!

Tror nog du kan klara av det med lite övning. Sömnadsvana har inte så mycket att göra med skapandet av broderier så att du inte har någon vana där gör inte så mycket.

Monica Boberg här på sysidan har gjort lektioner till Embird på svenska som många tycker är bra. Jag har faktiskt aldrig själv använt dem bara tittat lite snabbt och de verkar bra. De hittar du på hennes sida www.ataljekreativ.se.

Du kan ju ladda ner Embird på deras sida www.embird.com och testa i 30 dagar så kan du få en kännsla för hur det fungerar.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.