![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Jag är en glad amatör på mönsterkonstruktion och har med hjälp av en bok skapat ett eget mönster på ett linne. Det sitter jättebra överallt - utom i svanken...
![]() Det blir ganska stora veck precis över stussen och jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska modifiera bakstycket för att det ska bli bra? ![]() Se gärna mitt album "Linne" för bilder på linnet och på mönsterdelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar göra insnitt i svanken. Ta hjälp av nån som kan hjälpa dig att nåla så det blir bra i svanken och tråkla och se om det funkar.
Lycka till Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Någon annan som har tips?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När jag tittar på ditt linne ser det ut som det är för mycket tyg på längden mitt bak. Jag skulle göra en intagning med vimm på mönstret på mitt linjen bak men gör ett smalt veck så det inte blir kupigt.t du får prova dig fram så det blir snygt och lagom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack! Jag tror jag förstår hur du menar, men vad betyrer VIMM? Hur justerar jag sidsömmen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
VIM betyder "veck i mönstret"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag skulle höja hela midjelinjen,genom VIM, dvs. göra hela livstycket kortare på mönstret.
Då slipper man söm i ryggen! Antagligen så har du kortare rygg än vad som mönstret är beräknat till. Man får se upp med detaljerna, så att ex. fickor inte kommer för högt upp. Lite meckigt. Jag brukar få göra så på färdiga mönster, när jag syr åt mig själv. Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:35.