![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej!
Jag har ett mönster där man skall sy en hopdragen söm genom att använda gummiband som undertråd, men jag får inte rätt på det..... Skall man spänna gummibandet när man spolar upp det på undertrådsspolen? Vilka inställningar måste jag göra på maskinen? Ska det bli hopdraget med en gång eller skall jag dra i gummibandet efteråt? Tacksam för hjälp ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Jag har själv aldrig gjort det, men jag vet att jag läst mycket om det här i forumet. Om du söker på 'smock' så får du nog allt du behöver. Jag vet att bla Alvan har gett jättebra instruktioner tidigare. /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
Har läst igenom inläggen och provat, inser att det är inget för mig.....
Ändra undertrådsspänningen är svårt på min maskin, så den vill jag inte röra. Får köpa lite tjockar gummibandstråd och se om jag kan sy över den i stället. Men just nu är jag trött på smock och låter det nog vara ett tag...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Spänn gummitråden lätt när du virar den runt spolen. Du får kanske testa en eller två gånger, spänner du för hårt drar tyget ihop sig för mycket, spänner du för lite får det ingen effekt. När du provar så sy minst två sömmar bredvid varandra (om det är så det det skall vara) så blir testresultatet mer rättvisande. Minska också överstrådsspänningen så att gummitråden inte kommer upp på rätsidan.
Dra i tyget när du syr så att du syr på en slät yta. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du inte vill använda resårtråden som undertråd så går det att köra zigzag över resårtråd istället.
Då kan du även reglera hur mycket du skall dra åt efteråt. Tänk bara på att inte sy fast resårtråden utan sy så att stygnen går över den. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.