![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Problem med övertråden på Janome 300E
Jag har bytt til en ny typ av tråd och tråden bara trasslar sig på baksidan hela tiden.
Jag har provat att byta nål och ändra trådspänning men inget hjälper. Undertråden är fortfarande Janomes original. Finns det något att göra? Har förhållandet övertråd/undertråd någon betydelse? Dvs bör man ha amma fabrikat på undertråen som övertråden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Till viken broderitråd har du bytt +.Jag har tex
Gutermanns vici 40 det är en tunnare tråd än janomes egen tråd.Trådspänningen var inställd på 2,6 jag har fått ändra den till 1,0 ,1,2 och även spännt undertråden en skitaning.Är det din övertråd som läger sig i högar på undersidan? pröva och öka övertrådsspänningen rejält mycket så du ser om det ändrar sig till det bättre eller sämmre.Undertrådsspänningen behöver jag ändra när jag har en jättetunn undertråd.Så det kan ibland behöva justeras.Hoppas det löser sig Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tidigare hade jag tråd från Anne här på Sysidan och den funkade bra. Nu provade jag med en indisk rayontråd. Jag minskade trådspänningen från 3,0 till 1,0 ungefär.
det är övertråden som trassla ihop sig på undersidan. Ska jag prova att öka trådspänningen i stället? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det skulle du nog pröva Om övertråden är för lite spännd då kan under tråden lättare dra med sig stora sjok och lägga sig i öglor. Börja med det och se vad som händer
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har du kollat ordentligt att undertråden sitter som den ska, jag fick problem en gång med att övertråden trasslade sig på undersidan men då hade jag missat att dra tråden i skåran.
Agneta |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Försäkerhets skull kontrollera hur du trätt både över och undertråd och inte någon lös trådsnutt har lagt sig någonstans.
ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Nu har jag provat att ändra trådspänningen åt båda håll Utan någon nämnvärd förbättring. Jag har även provat att byta till ett annat fabrikat av undertråd och då blev det lite bättre, men inte helt bra.
Jag provade att brodera ett av de inbyggda broderierna i datorn och det gick ganska bra. När jag sen provade med mitt broderi som jag köpt på nätet så började det krångla igen. Kan det vara så att broderiet är för kompakt? Det är en bild med text till. Texten är ganska liten med , vad jag tycker, korta satinstygn. Dr trasslar det sig. Sen trasslar det sig på några ställen på biden oxå. Oftast där det är flera lager stygn i olika färger ovanpå varandra. Kan man förstora mönstret lite och få stygnen lite längre? Jag tror inte att jag kan förändra mönstret så mycket i mitt Customizer-program... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det kan vara det som orsakar problemet.Jag har digitezer pro och där kan jag ändra stygntätheten och minska antalet färger mm.ibland kan man sy för många stygn i stabiliseringen då perforreras stabilizeringen och stadgar inte på undersidan.
Om det är trådspänningen då blir det likadant i hela broderiet. Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej
Jag har också en Janome 300,och ganska ofta problem med "trådtjorv". Då får jag ta bort stygnplåten och längst nere till höger finns en liten fjädrande sak.Den hoppar ur hållaren, svårt att beskriva men den översta lilla triangeln på fjädern ska sitta mellan de två metallplattorna på hållaren. Hoppas att du förstår, annars kan du maila mig. Är hemma hela dagen och sliter med deklarationen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Kan man ändra stygntätheten i Embird?
Jag laddade hem en demoversion av det programmet för ett par månader sedan men jag har inte fått tummen ur och köpt det ännu... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:33.