![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Janome 300E eller Husqvarna Scandinavia 300?
Vilken maskin är bäst?
Jag hade så gott som bestämt mig för en Janome när symaskinsförsäljaren föreslog en Scandinavia 300 för 9995kr. Janomen kostar ca 11600kr. Han påstod att det fanns mer tillbehör/program/broderier på nätet till Scandinavian samt att själva symaskinen prestanda kan jämföras med min Lily. Jag har ju läst mycket gott on Janome 300E men inte läs så mycket om Scandinavian... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vilken maskin som är bäst när nog en smaksak. Men om du har en "vanlig" symaskin som du är nöjd med och tänker behålla kanske en renodlad brodyrmaskin kan vara att föredra.
Vad gäller tillbehör så tror jag Janome och Husqvarna har ungefär lika stort utbud. Jag har själv ingen erfarenhet av Janome. Men det är ett av de ledande märkena, så utbudet av tillbehör är gissningsvis stort. Ta en titt på deras hemsida. En nackdel med Scandinavia 300 är, om jag inte har helt fel, att den inte kan ta alla Husqvarnas broderbågar. Tex inte megabågen. Kolla det med din försäljare. En nackdel med Janome 300 har varit långa leveranstider och dålig kundservice, se tidigare trådar här på sidan. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Som brodyrmaskin är Janomen absolut bättre! Större brodyryta, enklare filöverföring.
Däremot tappar du förstås symaskinsfunktionen. men då har du ju din Lily! Jag skulle behålla Lilyn och köpa Janomen, om jag hade råd. Att det skulle finnas mer mönster, program och tillbehör till Husqvarnan är rent och skärt nonsens!!!!!!! Okunning försäljare!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ett faktum är att Husqvarnas broderifiler tar mycket mindre plats i datorn, för exakt samma broderi alltså!
Det är alltså mycket mindre kilobyte. Det här märker alla som hämtar hem gratisbroderier från internet, där de ofta finns i alla olika symaskinsformaten. Det kan skilja 10 gånger i storlek, Husqvarnas är alltid bäst i storlek!!! Jag är inget dataproffs, men jag uppskattar det, och tror att programmet är välgjort. Jag har Rose. 10x17 cm räcker gott för mig. Det är ju bara att sätta fast bågen en gång till om man vill ha mera broderi. Husqvarnas kundservicevilja är fantastiskt bra.Det finns en som har berättat om problem här på sysidan, men sen fick hon en otrolig hjälp i en annan Hqv-affär, och är helt nöjd. Välj den du tror blir bäst! Lycka till! Åsa Senast redigerad av Syofta den 2006-02-14 klockan 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Vilken plats mönstren tar i datorn spelar i alla fall för mig ingen som helst roll! Har man problem med utrymme får man väl spara dem på CD. Ryms ju tusentals mönster på en CD! För övrigt är Janomes JEF ett format som ger bara obetydligt större filer än HUS!
Vad gäller brodyryta är det förstås en smaksak. Man kan göra jättemycket med 10x10 yta (särskilt om man har plus-ramen, 10x17), men broderar man mycket brukar de flesta efter ett tag vilja ha större yta. Det där med att dela upp sina mönster och eventuellt spänna om tyget är ju inte så "bara" för de flesta! Men behöver man ha både en bra symaskin och brodyrmaskin och inte tror att man kommer att behöva större brodyryta är ju Husqvarnan ett utmärkt val. Kom bara ihåg att det tillkommer kostnad för kortskrivare med program, ca.2000 kr (mer om man köper Husqvarnas egna). Detta alltså för att få över mönster från dator till maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Bara ett litet tillägg:
Bara man är medveten om vad man köper och vilka begränsningar den maskinen har så kan man välja den som passar en själv bäst. Det var ett väldigt bra pris på Husqvarnan tycker jag, så det kan inte bli så värst fel med den! Det är ju en himla bra symaskin! Och broderar bra gör den också, även om ytan är lite liten! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.