![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
PatternMaster eller Garment Designer
Är det någon som har erfarenhet av både PatternMaster och Garment Designer och kan rekommendera det ena eller det andra? Är det något av dem som fungerar om man vill göra mönster för trikåplagg? Hur är supporten? Jag har fått intrycket att PatternMaster är lite mer avancerat; kan det stämma? Det kan ju innebära att man kan göra mer, men å andra sidan kanske det är lättare att komma igång med det andra? Det är inte så stor prisskillnade mellan dem.
Tack på förhand /Helena |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har PattenMaster Boutique och PatternMaster Curves från Wildginger och tycker det är väldigt bra program. De är enkla att använda och antingen så använder man enbart deras grundmönster som går att variera i ganska stor utsträckning. Eller så använder man mönsterna som grund och gör sedan om dem efter eget huvud i editordelen.
GarmentDesigner har jag ingen erfarenhet av tyvärr och jag fick inte deras demo att fungera. Wildginger har demo på sina program som du kan testa om du inte redan gjort det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för svaret, Cecilia! Jag har faktiskt laddat ner demo på båda programmen och testat. Det lutar nog åt PatternMaster just nu, för det verkar ha fler möjligheter. Men en nackdel är att man inte verkar kunna "klicka och dra" i punkter i editordelen för att enkelt göra småändringar (vilket man kan i Garment Designer). Stämmer det? Är det inte krångligt att ändra mönster då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har lyckats ladda ner Demon på GarmentDesigner och tittat litte snabbt på den. Det verkar vara ett enklet program att lära sig. Jag tror dock att man på lång sikt har större glädje med PatternMaster då valmöjligheterna verkar bra mycket större. Man matar dessutom in en större mängd mått vilket gör att det är lättare att få ett personligt anpassat mönster.
Själva deitor delen är ju väldigt enkel på GarmentDesigner. I första läget mer intuitiv, bara att klicka och dra. Men även här är man mer begränsad som det verkar (tänk på att jag bara tittat lite på programmet). Som exempel så ändras både fram och bakstycke när man drar i en punkt. Det kan ju vara bekvämt i vissa fall men iblan kanske man bara vill ändra på ett ställe. PatternMasters editordel kräver en del av användaren men möjligheterna är väldigt mycket större. När du väl satt dig in i programmet är det inte så svårt att göra ändringar, fast det är ju inte riktigt så enkelt som att bara klicka och dra. Min slutsats är att om du vill ha ett program som är mycket enkelt att använda så skaffa GarmentDesignen. Men vill du ha ett program som är lite lite svårare men ger dig större valmöjligheter och möjlighet att utveklas som mönsterkonstruktör så ska du välja PatternMaster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack snälla du för utförligt svar och för att du till och med tog dig tid att kolla på Garment Designer! Det får nog bli PatternMaster. Även om det kanske tar lite längre tid att sätta sig in i det så lönar det sig säkert i längden. Jag brukar inte heller ha några problem med att lära mig nya dataprogram, så det ska nog gå bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det var så lite, man blir ju nyfiken på vad det är för nått. Jag tror du gör helt rätt i att välja PatternMaster om du har lätt för att sätta dig in i nya program.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hur mycket kostar de här programmen?
/Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tror det var 165 dollar för Garment Designer och 200 dollar för Pattern Master (versionen Boutique, det finns ett par olika versioner). Ganska mycket pengar alltså, men det är ju dyrt att köpa färdiga mönster också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Nina |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ok det verkar ju vettigt. Jag kan ju inte heller egentligen utala mig så mycket om GarmentDesigner. Precis som jag skrev så testade jag bara lite grann så det var ju bara ett första intryck. Om man sätter sig in mera i programmet så kanske det går att göra mer än vad jag fick intryck av.
Den som väljer mellan dessa får helt enkelt testa demosarna ordentligt för att avgöra själv. Det är bra när det finns flera alternativ att välja mellan. Jag kan i alla fall rekomendera PatternMaster, jag gillar det programmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.