![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Tjena ...
Är ny här. ![]() Är en 19årig kille som verkligen älskar kläder men har inte syt mer än att ändra lite på längde på nå jeans och så och då lånat sy maskinen av min mamma men tänkte nu ta ett steg längre och köp mig en egen och har lite frågor som gärna nån som kan lite mer än mig (vilket är alla här) kan svar på. 1. Vad ska jag satsa på för maskin om ja vill kunna sy i jeans? Nå tips på beg på nätet? 2. Nån som kan dra lite olika sömar för mig? 3. Hur funkar det här med storklekar? Finns det nån tabell för de? om ja tex ska sy en vanlig t-shirt och vill sy en L, går det då att titta i nån tabell om måtten? 4. Några kurser att rekommendera? Går det att läsa nått hemifrån? 5. Hur gör man tryck ? 6. Nå tips om ställe att köpa billit tyg på? Nå sida? Nå katalog att betälla hem? 7. Va tycker ni om killar som syr? 8. Finns det nå killar som syr här? 9. Nå bra bok tips om klädddesign? Japp det får väll va nog med frågor för den här gången... Hoppas ni får en kanon helg alla där ute i sysverige ![]() MVH PATRIK |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
jag har mer ett allmänt tips. gå till biblioteket och låna böcker om sömnad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
nån du kan rekommendera? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja, på dina frågor finns det svar... men jag kan nog inte svara på alla. Tips är att kolla runt i forumet här, där det finns många trådar som rör flera av dina frågor.
Du klarar dig bra med en vanlig hushållsmaskin för att sy i jeans. Beror kanske på hur mkt du ska sy, men en stabil maskin ska du ha, inte för mkt plast. Fråga hos din symaskinshandlare. Kolla vad som rekommenderas i forumet också. De vanligaste sömmarna är raksöm och sick-sack. Sedan finns det bra sömmar för trikå... och syr man mkt i trikå underlättare en overlock. Sedan kan man få två parallella sömmar med hjälp av en tvillingnål. Sedan kan man göra vändsydda sömmar och stickningar etc. för fina resultat. Finns säkert lite böcker om det också. Finns ngn tråd här i forument också. Det finns måttabeller för olika storlekar, olika för dam, herr och barn. OM du köper ett mönster hos en tyghandlare så har du måttabellen på baksidan av mönstret. För att rita egna mönster finns det också måttabeller, finns i mönsterkonstruktionsböcker. Kolla biblioteket. Finns att köpa på nätet också, kolla trådar i forumet för boktips. Bra tygköp online är stoff och stil, furulunds modetyger, Jonic textilimport med flera. Kolla länkar på sysidan. Det är jättekul att alla vill sy, både gamla och unga, killar och tjejer... så välkommen i gänget. Det finns en del killar här. Dyker upp ibland... Kurs i sömnad? Sov du under textilslöjden i skolan? ;-) Jo det finns hos Medborgaskolan, ABF etc... kortare terminsvis där man lär sig grunderna i sömnad och konstruktion. Kolla vad som finns där du bor. Det finns även längre utbildningar, Beckmans, tillskärar akademin, textilhögskolan... ja det finns länkar här på sysidan för det med. Tygtryck.. ja du skärt till en schablon i plast, overheadplast funkar, kolla i ngn hobbyaffär.. och lägger på tyget och duttar på färg med en svamp exempelvis. Ska du göra större tryck och flera repetioner.. ja då kanske måste du kankse göra en tryckram, där du använder ett material som håller bättre och längre. Finns böcker om detta på biblioteket. Och hjälp där man köper färg. Bra böcker för kläddesign är svårare... jag inspireras av alla tidningar, tv, affärer och gamla mönster från mamma. Ritar om och sätter på nya detaljer.. exprementerar lite. Visst finns det inspirationsböcker, men oftast blir de lite omorderna efter ett tag. Kolla biblioteket. Modetidningar är ok, jag luserläser även Ingelise.se med bara mode och handarbete, där man även får med mönster när man köper tidningen. Även Burda och Ottobre finns. Det finns många böcker på biblioteket. Fråga, de kan ta hem böcker från andra bibliotek. Det ska finnas en hel avdelning/hylla med sömnad, hantverk etc... Qcm kanske dem står under... Det finns en stor och tjock bok att köpa och på biblioteket som heter ngt med "sömnadshandbok", handbok i sömnad.. eller Ica förlagets stora sömnadsbok.. (ljusblå) där har du massor med tips och kortare förklaring till allti från material till passpoaler, till insyning av dragkedja etc. Lycka till! :-) Senast redigerad av johannajanzen den 2006-01-20 klockan 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej.
Kul att du gillar att sy. Om du bor eller har nära till någon ort däe de brukar anordna syfestival så kan det vara ett tips att besöka en sådan. Där brukar det stå en del symaskinsförsäljare, så det kan vara ett bra tillfälle att prova olika märken. (Själv är jag väldigt nöjd med min Husqvarna.., den kan man sy i jeans med) Ica-förlaget har en bok som heter Sy (isbn 91-534-2567-7) som är en grundbok i sömnad. http://www.furulundsmodetyger.se/index.jsp säljer tyger. sedan finns det ju en hel del tygaffärer runt om i lundet... Du kan även kolla efter sömnadsböcker/mönsterböcker och tidningar i antikvariat lycka till. fråga på, det kanske alltid är någon som kan bidra med några tips |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
ett snabbt tips på att hita omvandlingstabeller för storlekar är att titta på slutet på alla vanliga postorderkataloger (ellos, halens osv) där står mått till olika storlekar, även herr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Om du vill läsa en kurs hemifrån kan du kolla upp Klädskolan. www.kladskolan.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej!
1. Vad ska jag satsa på för maskin om ja vill kunna sy i jeans? Nå tips på beg på nätet? Kolla här. http://www.kelkoo.se/b/a/ss_fasett_symaskin.html En äldre maskin som har raksöm och sicksack duger ypperligt till att sy och ändra lite klädesplagg på. blocket.se brukar ha annonser på begagnade maskiner för en rätt så billig penning. 2. Nån som kan dra lite olika sömar för mig? På "http://www.sewneau.com/how to" hittar du många olika sömmar. 3. Hur funkar det här med storklekar? Finns det nån tabell för de? om ja tex ska sy en vanlig t-shirt och vill sy en L, går det då att titta i nån tabell om måtten? Halens, Ellos osv. brukar ha måttabeller i sina kataloger. 4. Några kurser att rekommendera? Går det att läsa nått hemifrån? Kurser är nyttiga att gå på. Det finns flera distanskurser. Sök i det här forumet. Det har diskuterats tidigare. 5. Hur gör man tryck ? Biblioteket har litteratur i ämnet 6. Nå tips om ställe att köpa billit tyg på? Nå sida? Nå katalog att betälla hem? kolla på sysidans länksida. http://www.sysidan.se/links/list.htm?category=11 7. Va tycker ni om killar som syr? Det finns massor av killar som sysslar med handarbete av olika slag. Kör på bara:-) 8. Finns det nå killar som syr här? 9. Nå bra bok tips om klädddesign? Återigen biblioteket. Sök på nätet och hittar du någon bok som biblioteket inte har så kan du be dom ta hem den. Lycka till och ha en trevlig helg du med. Elisabeth |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Sömmar
Hejsan Patrik.
Kul att en kille kommer in i vårt glada och trevliga gäng här på sysidan! Här kommer en utländsk sida med lite olika sömar: http://www.diceyhome.free-online.co....seam_types.htm Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.