![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Jag tycker du ska ta Monikas manual för studio, bläddra till nedredelen av sidan 7 och prova varje verktyg för sig. Det verkar som om du fastnar någonstanns halvvägs. Strunta i att göra motiv till en början utan lär dig hantera verktygen först.
När du har hyfsad koll på verktygen så börja med former som inte är allt för komplexa. Komplexa former kan kräva att man kan hantera preferenserna lite mer och det är inte det första man ska lära sig tycker jag. Clipartbilder med inte för mycket detaljer eller seriefigurer är bra bilder att börja med (på www.clipart.com finns massor att ladda hem). Eller rita själv en enkel bild. Själva programmet är egentligen inte särskilt svårt när man väl lärt sig, men så är det ju med alla program. Konsten ligger i att utnyttja verktygen på rätt sätt när man väl kan dem. Och om man ska göra lite mer avancerade saker så krävs det övning. Fortsätt kämpa på. För att använda en gammal klycha: Det är på misstagen man lär sig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Jo, jag använder Monicas manual. När jag låg och vilade middag, som jag alltid gör, så låg jag och läste manualer och utskrifter av menyerna från studio och manager/edit.. Tanken är ju att jag ska ligga och vila (kanske t.o.m sova en stund) i vilsam ställning men ofta blir det att ligga på rygg och läsa.. sömnadsböcker och div. sylektyr.
![]() Nu låg jag med termer snurrande i skallen, och på rygg låg jag med div. domningar som följd. Men ett icke desto mindre faktum är att jag nu har fattat vad jag gjort för fel. Det är som du säger Alvan, man lär sig av misstagen! Samt av snälla människors råd och manualer ![]() Jag ska fortsätta med båten imorgon. Den är ju i konturform nu. Det är inte en svår form alls, enklare kan man inte hitta, och det är som sagt ett prov. När jag lärt mig bättre ska jag göra en sanslös snygg fiskebåt med både nummer och namn, där alla kommer att tappa hakan av häpnad över den fantastiska bild dom ser framför sina ögon..! Nja, bara man kan se att det är min båt säger Janne, och det räcker med konturerna. Men jag tycker att då framhävs inte båten alls, så jag har en ide´om hur den ska se ut. Det är kul om än väldigt irriterande och ffa frustrerande ibland att treva sig fram på nya marker, men skam den som ger sig... Nu ska jag gå och fortsätta med min handsömnad av mitt första broderiprojekt..!! Men imorgon ska jag göra som du sa, fortsätta att prova alla verktyg och pröva mig fram helt enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Hej igen.
Nu har jag provbroderat mitt första egengjorda broderi. Vår fiskebåt. Och kors i taket, man kan faktiskt se att det är vår båt ![]() Nu kommer min fråga. Trots att man nu kan se att det är just vår båt så vill jag ändra några detaljer som inte blev så bra. Men studio använder ju jpg format som man öppnar bilderna i, sen så sparar studio sina filer i eof. Men om jag då vill ändra i ett broderi, hur öppnar jag dessa eof-filer? Jag vill ju komma till den delen där jag ser mina stygn, färger och former.. Jag vill ändra vissa konturer som inte hamnade där dom skulle , hmmm, samt att jag vill bredda vissa linjer så dom ska synas bättre. Men hur öppnar jag detta "arbetsläge"? Snälla om nån kan hjälpa mig så skulle jag bli evigt tacksam! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Nu svarar jag mig själv igen.
![]() Jag har suttit så himla länge och sökt och provat få upp denna arbetsbild och nu så satt jag och skrev på ena datorn och då råkade jag trycka till musen på " broderidatorn" och hör och häpna, den råkade klicka till Open recent. Och där var den. Gu´ va pinsamt. Glöm mitt senaste inlägg.. Nu ska jag prova vidare.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Nu är jag tillbaka igen
![]() Tyvärr verkar jag inte kunna svara mig själv denna gång, ej heller hur mycket jag än knuffar mig fram bland datorerna så hamnar jag inte rätt.. Hur gör jag för att skriva text till en bild? Jag har inget färdigt alfabet till embird, jag har en massa alfabet nedladdade att ta från, men jag kan ju bara ta fram en bokstav åt gången. Jag hittar inte var man skriver.. Gör man det i editor, manager el. studio? Hur sparar jag en bokstav och skriver nästa bakom osv? Detta är säkert jättelätt och jag är bara trög, men jag hittar inte annat än insert text, och då kommer det ju bara att jag inte har den plug-in, inget alphabet found... Vad gör jag för fel? Hur ska jag börja? Jag var så glad när jag lyckades få till båten, men det är som förgjort. När man fått till en sak så är det helt kört på nästa del i broderiet. Jag antar att man måste göra två broderier, båten samt textdelen? Är det så? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Har du inget alfabet eller Font Engine får du ta in en bokstav i taget från dina färdiga alfabetsmönster. Funktionen "Merge" lägger till flera mönster.
Du behöver inte göra två broderier av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Tackar. Så man väljer bokstav och sen drar dom på plats?
Ok. då fattar jag. Trodde man skrev längs en rad och sen kunde kupa den om man ville. Nåja, får testa att placera dom själv i stället.. Då ska jag testa lite mer. Det är ju bra om man kan göra det direkt på en bild och se hur bokstäverna hamnar i förhållande till bilden. Åter till embird datorn ![]() Det är lite besvärligt när jag nu har internet på ett ställe och embird på ett annat. Men snart så ska det vara fixat och klart hoppas jag. Jag vill inte tjorva med detta i nya datorn så därför kommer jag inte åt embirdhjälpvideoarna (? -ändelsen ) just nu. Tackar för svaret. Återkommer garanterat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
Har du Embird-alfabet elelr Font Engine kan du skriva texten emd tangentbordet. Inte annars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
|
Om man har Font Engine men inga alfabet, kan man då skriva och ändra i text utan att dra-släppa?
Jag tänkte om man vill ha texten kupad? Typ text ovanför och under en bild och liksom få en rund "totalbild" av det hela? Är Font Engine ett fiffigt program eller kan man göra samma fast det kanske blir lite mer arbete? Det är ju rätt dyrt 145 dollar, är det värt pengarna om man inte ska skriva enormt mycket? Vad menas med True Type resp Open Type? Måste man då köpa embirds alfabet för att Front Engine ska behandla bokstäverna eller gäller det vanliga hemladdade freebies? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
Font Engine gör om dina TrueType-typsnitt du har på datorn till broderi mönster. Lösa alfabet behövs då inte (men jag har både och, då de "färdiga" alfabeten har pålitligt hög kvalitet).
Man kan göra samma saker med de färdiga Ebirdalfabetena som med Font Engine (till exempel "kupa" text), fast man är då begränsad till just de alfabetena. Men måga använder bara ett begränsat antal alfabet när man väl lekt av sig det värsta, och då kan man ju köpa just dessa 2-3 stycken eller vad det nu kan vara. Alfbetena kostar under $15/st på Secrets of Ebroidery. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
Så i Font Engine så kan du använda alla alfabet som man har i t.ex Word?
Isåfall så är det ju jättesmart, fast lite dyrt. Men man kan alltså också göra kupad text med lösa köpta embirdalfabet? Jag upptäckte att det var lite svårt att få till avstånd och kupning i editorn, kanske man skulle investera i ett alfabet. Det är ju som du säger inte speciellt dyrt. Jag har ju laddat ner en hel del alfabet, men det är väl som i word man har sina favoriter, och dom räcker ju, så att köpa dom är kanske inte så dumt.. Tack för svaret Åsa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
Hej igen...
![]() Har nu köpt Font Engine. Har nu alla alfabet jag behöver och vill ha. Har dock kört fast ordentligt. - Jag skulle vilja ha text till min bild. En båt med text över och under i en rund form. Övertexten går ju bra, men undertexten blir böjd som övertexten, om ni förstår vad jag menar. Hur ska jag göra? Jag har provat i layout i Font Engine, finns det någon annanstans en funktion som kan göra det jag vill? - Problem nr 2. När jag nu har lagt till text till ett befintligt broderi, och när jag sparar slutresultatet så sparas det i delar, och jag vill spara hela broderiet som ett nytt broderi, allt i ett liksom. Hur gör jag då? Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig. Just nu har jag svårt att tro att jag någonsin ska klara denna enkla sak. Jag har ju hållit på och tjorvat i en vecka nu, med samma sak.. suck.. Hoppas och tror att allt ska gå lättare sen när man gjort alla grejer man vill göra några gånger, men nu känns det lite tungt faktiskt. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.