Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-06, 12:41   #1
casu casu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Trådförvaring

Hej!
Hur förvarar ni era brodyrtrådar? Jag håller på att bli tokig, det ligger trådrullar överallt. Jag har försökt med en låda, men då ser jag ju inte vilka färger jag har, vilket leder till att jag häller ut allihop på bordet, och så är det väldigt rörigt igen! Har någon något bra tips?
Hälsningar,
Cathrin
casu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 12:47   #2
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Jag köpte mig en sortimentlåda för skruvar och sånt på Coop Forum. Kostade bara en bråkdel av vad det kostar att köpa motsvarande produkt i en sybehörsaffär. Att ha en sådan låda är även praktiskt om man ska bort på syjunta eller kurs eftersom man inte behöver plocka ut och sortera vad man ska ta med utan tar med sig hela kitet.

Sen är det ju en annan historia att mina trådar numera svämmar över brädderna på lådan...
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 13:50   #3
Pysselnoja
Guest
 
Inlägg: n/a
Hej. Jag har köpt flera helt vanliga skärbrädor i trä som jag (min man) har borrat hål i med lagom mellanrum och sedan har jag limmat träpluggar i varje hål. När trådrullarna sitter där så har jag en bra översikt över alltihopa och det är lätt att sätta tillbaka rullen på sin plats efter sömnad.

Den är ju inte så lätt att ta med sig precis, men för min del spelar det ingen roll, jag sitter ändå allra mest hemma och syr.

Lycka till! Birgitta
  Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 14:07   #4
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Trådförvaring

I dom större varuhusen finns oftast 10kronors -lådor med plastsaker.Där har jag hittat lådor som rymmer 20-25 rullar(beroende på storlek)Lådorna är inredda med färdiga fack.
Jag har även köpt Sulky's trådrulleförvaring.Finns både för större rullar o dom mindre.Toppenbra.Genomskinliga med handtag,som man kan ta med.kostar dock mer än 10kr.-lådorna./Lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 14:35   #5
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
http://i26.photobucket.com/albums/c150/barwin/0002.jpg
http://i26.photobucket.com/albums/c1...n/PICT0001.jpg

Jag såg en bild på detta trådställ och beställde av en snickare. Fungerar bra, men kunde haft ännu fler pinnar. Tidigare satt det på en garderobssida och är därför 60cm brett.
Brodyrtråd upptill, vanlig tråd nertill.
Barbro

Senast redigerad av barwin den 2006-01-17 klockan 08:44.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 14:42   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte plastlådor på Ikea, som är indelade i fack, har flera såna som står mörkt i matkällaren. Fick rådet att förvara dem så för att de skulle hålla sig längre. Nu tror jag inte att tråd blir gammal, trådrullar som är från 50-talet, vanlig bomullstråd, håller ju bra att sy med.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 18:50   #7
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Jag har idag mina trådrullar i sortimentaskar av plast. När jag handlade idag fick jag med mig ett reklamblad från Lidl om nästa veckas varor.
Då fick jag en idé. Lidl hade en minibyrå för skrivbordet med fem lådor i storlek A4. Den kostade kr 129,00.Jag tänker köpa en sådan och lägga wellpapp i botten på alla lådorna och sedan lägga mina trådrullar där. Pga räflorna i wellpappen kommer rullarna inte att fara omkring, utan jag skulle kunna placera dem snyggt i rader med samma färger intill varandra. På så sätt skulle jag snabbt kunna dra ut lådorna och se om jag har rätt nyans hemma eller om det måste till en nyinvestering.

Vad tror Ni om detta.

Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 19:17   #8
sussie2 sussie2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Jag har skickat efter speciella trådlådor från ebay. Kostade drygt en hundralapp inkl frakt. Varje låda rymmer 48 rullar, de är lätta att flytta runt på och man hittar snabbt den färg man letar efter utan att behöva ha ut alla rullarna på bordet

//Sussie
Bifogade bilder
 
sussie2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 19:43   #9
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Så smarta, där får man ju plats med alla sorters storlekar ser jag. Vill du skicka länken till där du handlade?
Snälla
Tack Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 20:05   #10
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Jag menar om där du köpte dom har flera till salu.
Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 20:50   #11
casu casu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Tack för alla fina tips! Jag fick sådan inspiration att städa, att jag nu (förutom trådrullarna som jag ska ta itu med imorgon)har det riktigt fint och prydligt på mitt sybord.
Jag skulle gärna vilja ha länken till adressen till säljaren på ebay, även om det lutar mot en egenhändigt snickrad trådförvaring så småningom när jag får mer plats. ska även titta efter lådor av olika slag som ni beskrivit på andra ställen.
Cathrin
casu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 14:48   #12
sussie2 sussie2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Här kommer länken:ebay
Hon som säljer dessa är jätte trevlig och hjälpsam!
//Sussie
sussie2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 07:16   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
http://www.myembroiderythreads.com/

Hej
Härifrån har jag köpt broderitråd i färdiga förpackningar. Kommer från Indien i gulliga tygpaket, ingen frakt!!!, det är säkert och har aldrig fastnat i tullen. Superb service, paketen kom på en vecka varje gång jag beställde.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 08:18   #14
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej!
Först, jag nappade på ebay-länken, lådorna kostar 8,50 dollar. Ett bra pris, men sen kom mailet då om frakt, 18dollar och då är man uppe i 26 dollar vilket innebär 200kr och inte hundralappen...Viss skillnad...
Sen så tycker jag att den indiska tråden är lite löst spunnen och snodd så varken Janome300e eller brother pr600 är så himlans förtjust i den tråden. Eller har jag haft otur? Skulle man ställa om trådspänningen för den eller har jag missat nåt bra?
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 09:40   #15
sussie2 sussie2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Jag har skickat efter trådlådorna ett par gånger, men då minst 12 stycken (har gått ihop några stycken o delat), då blir det inte lika dyrt med frakten som om hon skulle skicka en o en.
Nu sist så blev frakten 80$ för 12 lådor så priset blev ca 120:-/st inkl frakt.

//Sussie
sussie2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons