![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Embird - hjälp!!!
Nu kommer några embirdfrågor. I förhoppningen att det finns några vana embirdanvändare här. Då kanske jag kan hoppas på att bli van jag också.
Först vill jag bara säga att jag fick min Janome 300E mellandagarna, och efter vissa småtrassel så har jag nu kommit igång och den broderar jättefint. Jag är väldigt lycklig just nu :-) Jag skulle vilja få tips på i vilka menyer jag ska börja leta. Om jag vill göra konturer från en jpg bild, hur gör jag då? Jag har embird bas + digitizer (del av studio) samt iconizer. Alltså, vill göra ett eget broderi av en bild. Hur får jag konturerna? Hur börjar man träna stygnsättning? Hur har ni gjort? Jag känner mig helt förvirrad bland menyerna? Fattar ingenting. Det är säkert inte så svårt när man kommer igång men hur kommer man dit? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du tittat på videofilmer som följer med till studio? Där får man många bra tips till en början.
Annars så är Monica Bobergs lektioner bra. En del kostar pengar men grund lektionen är gratis den hittar du här: http://www.ateljekreativ.se/lektione...n-allman-1.htm Programmet har uppdaterats lite sedan hon gjorde den men det mesta är sig likt. Hojta om det är nåt mer specifikt du undrar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jo, jag har kollat lite på hennes lektioner. Problemet för mig nu är att jag har embird i min dator som inte är kopplat till nätet. Vi har ju bytt dator hemma, så får jag den gamla att ha uppe i mitt syrum, mycket fiffigt va? :-)
Förutom att mitt syrum inte är färdigrenoverat ännu och att den gamla datorn nu står bredvid vår sk surfdator så jag kommer inte åt embirdtutorial just nu. När jag har en bild framme i embird. En bild med text, och jag vill ta bort texten så trodde jag att man markerade texten med hjälp av lassotekniken och sen deletade. Men se icke, jag har förresten inte sax,ångra-knapparna aktiva heller. När jag pekar på edit så har jag inte mycket att peka på, t.ex split där man kan ta bort en del av ett broderi. Läste i hjälpdelen att man kunde göra det m hj a lassometoden och split men det funkar inte för mig.. Vad gör jag för fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det låter som du pratar om basprogrammet i din beskrivning. Där är det färdiga broderier du jobbar med. Är det en bild som ska göras om till broderi behöver du digitizing tools-biten. Det går att trixa med Font Engine också även vid vanliga bilder. I vilket fall behövs mer än basprogrammet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag är också nybliven ägare till e300 och har laddat ner embrid. Jag gjorde så att jag skrev ut lektionen från atelje kreativ då blev det lättare att göra allt steg för steg. Lycka till
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Varför har jag så få klickbara knappar i min editor?
När jag tar upp en bild på ett färdigt broderi, innehållande bild och text, och jag vill ta bort texten, hur gör jag då? Jag har provat att markera mhja lasso men har ingen knapp at deleta med. Kanske det låter som en konstig fråga? men jag har säkert gjort nåt fjantigt fel nånstans, men var? Jag blir snart galen... Jag har skrivit ut Monicas manager och edit grunderna. Och jag tror jag har fattat hur jag ska göra, men jag har inte dom knapparna aktiva. Jag vet inte hur jag ska beskriva bättre. Det ser så enkelt ut men jag får inte bort texten.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har alla knappar aktiva direkt i början när jag klickat Editor. Men när jag markerar med lassot texten försvinner en hel del. Hur gör jag för att ta bort texten? Eller hur gör jag texten markerad så att jag kan deleta den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Herregud. Av någon ännu outgrundlig anledning har jag lyckats få bort en del av texten..
![]() Nu gäller det bara att fundera ut resten.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Splitta och ta sedan bort ifrån högra delen av skärmen. När du splittar ser du att det blivit två delar där, och markerar du ena delen kan du flytta, ta bort eller vad du nu vill göra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Även om du nu lyckats ta bort en del av texten så funker det så här:
Klicka på lassoverktyget. Klicka runt det område du vill ta bort, dubbelklicka när du närmar dig slutet. Det du vill ta bort ska då bli rött. Nu kan du antingen klicka på slit i Editmenyn eller genom att klicka på knappen split (ser ut som en kjedja som dras isär) i knappfältet där uppe. Nu består broderiet av två delar. Dessa delar syns som små ikoner uppe till höger i bild. Markera den del du vill ta bort, högerklicka och klicka på delete. Men om du ska göra egna broderier måste du som sagt ta dig till studio delen. Då klickar du på knappen med en grön trekant och en nålspets med en tråd i. Har du tagit dig dit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Tackar. Jag ska prova. Jag satt i stygndelen,och klickade på tills just dom textstygnen syntes då deletade jag, och dom försvann.... sen mindes jag inte riktigt vad jag gjort så hälften blev kvar..
Jag ska prova era tips..Tack igen. Återkommer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tackar för hjälpen. Har nu lyckosamt tagit bort texten på broderiet. Det var ju fiffigt jämfört med att hålla på och radera i stygnen, hamnade lite vilse där..
Jodå, nu har jag öppnat min bild som jag vill göra om till ett broderi i studio. Observera att jag har endast digitizer delen.. Då gäller det att hitta rätt.. Jag tycker att studioprogrammet vill låsa sig lite för ofta för mig, vet inte varför. Jag gör väl fel antar jag, och sen så fattar inte datorn de underliga kommandon den får.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Har nu hittat studio manualen som Monica har gjort, såg bara managern förut. Har skrivit ut den så jag har den att kolla på..
Har nu gjort noder så konturerna finns där. Men hur gör man för att ta bort bakgrunden så att bara markeringarna är kvar? Det är så plåttrigt nu så det gör liksom inte att fortsätta. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Det beror lite på hur du menar. För att slippa bilden i bakgrunden så kan du klicka på flikarna längst ner i arbetsfältet (normal, image, vectors, 3D och 3D matt).
Om du gjort många olika objekt och du vill dölja några av dem kan du klicka på ögat bredvid respektive objekt ute till höger i lagerhanteraren. Du tänder genom att klicka igen. Om du har ritat ett objekt som du sedan genererat stygn på så kan stygnen ibland dölja bilden inunder som man kanske vill jobba vidare på. Här har jag inte hittat ett riktigt smidigt sätt att göra på, men om man markerar objektet klickar på edit och sedan direkt på escape knappen på tangentbordet så syns bara konturen på objektet tills du genererar stygn igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Ok. Jag har fått till konturerna. Jag gör nu denna bild som en test. Lär man sig bara funktionerna så kan man ju ägna sig åt finlir senare..
Jag pysslar med en båt. Jag har bara konturer på den. Jag lyckades fylla en del med stygn, genom att högerklicka och klicka på generate stitches, men nu kommer jag aldrig tillbaka till den del där jag kan högerklicka och dessa alternativ är aktiva.. Jag har markerat (tror jag då iaf) och har valt färg och stygn men jag får inte dit dom. Jag har suttit en halvtimme och klickat omkring.. Nu är jag rädd att det snart klickar till i huvudet på mig och jag får ett anfall av något slag... ![]() Jag tror eg inte att embird är så svårt egentligen, inte när man satt sig in i det förstås.. men det verkar inte alltför svårt.. Åven om det förstås för dom som läser detta ser ut som att jag inget fattar.. Men genom att testa lär man sig men det är så himla trist när man kör fast hela tiden, och speciellt när man lyckas någon gång och sen bara ska ändra något och sen aldrig kommer tillbaka till där det lyckades... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:02.