![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Färga en anorak från ljusgrön till skogsgrön?
Som rubriken. Jag har en anorak i bomull som är ljusgrön som jag vill mörka ner och helst få samma förg som kronans gamla fältskjorta. Vad ska jag använda? Nån som har tips? Vill inte göra fel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
|
Citat:
Till naturfibrer funkar Nitor och Dylon. Till syntet funkar Rit-Dye men de har inga återförsäljare i sverige, utan man får importera själv. Är det ett blandmaterial får du köra två färgbad, som helst då har liknande kulör. Välj en kulör som är nära den du vill ha. Se till att du har har vägt plagget och har tillräckligt med färgningsmaterial. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Så då blir det två bad antar jag. Är det någon som blandar färgen? Som när man ska måla väggar eller finns bara vissa nyanser man får nöja sig med? Vilken produkt skulle rekommenderas? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Men till sakfrågan. Bomull tarvar reaktiva färgämnen medan PE kräfva dispersionsfärg. Du tjänar inget på att blanda dem. Hade jag vart du hade jag sålt plagget, och sytt ett i rätt färg. Angående produkter skrev jag i mitt svar på ditt första inlägg exakt vilka produkter. Om du känner dig villrådig så ring till Korallen och fråga, de kör ganska mkt plaggfärgning (oklart om de tar emot fiberblandningar). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
PES = polyester kan man inte färga själv hemma. Där måste man smälta in färgämnet i tyget under hård press.
Så du kan inte omfärga ditt plagg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, fel. Polyester kan färgas in med dispersionsfärger. Det görs daglig dags, majoriteten av polyester färgas inte vid spinningen utan styckfärgas, och en del garnfärgas. Det finns färdiga hemfärgningskit för just polyester. Om du inte har koll behöver du inte svara.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
färga kläder |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:03.