![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 4
|
Hur lång tid ska en reparation ta egentligen?
Jag lämnade in min overlock den 27:e dec 2013....
Med ett tygprov med hur sömmen ser ut för mig, samt att jag förklarade vart problemet ligger. Jag VET att det är vänster nåltråds-trådbricka som är trasig och den har varit det sen jag fick maskinen. Det är ett visningsex. Maskinen är inlämnad där vi köpte den och fri reparation är utlovad då den är just ett visningsex. Nu har det som sagt gått 8 veckor... Är det rimligt? Min mamma var inne i butiken för 3 veckor sedan och frågade om hur det går med min maskin och då hade de inte ens tagit ur maskinen ur emballaget!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
|
Ring igen och fråga, kan ju hända att de har mycket eller att reparatören är sjuk. Men nog verkar det länge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Det är inte rimligt alls.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
|
Det är alldeles för lång tid. Vad var det för butik, har inte verkstan reservdelar hemma?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Om de inte ens bemödat sig att packa upp den så verkar de ha många i kö eller något.. Tryck på dem, och säg att det inte är rimligt att vänta så länge. Om det är så långsamt kanske du kan be om att få lånemaskin. Jämför med bil t.ex.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 631
|
Jag tycker inte heller att det är rimligt. Det är en och en halv månad nu och det har varit rätt många arbetsveckor under tiden.
Förhalningstaktik från deras sida? Påminnn dem varannan dag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
|
Väntar dom på reserv del från utlandet, kan det dröja, särskilt om det inte är dom vanligaste sakerna som har gått sönder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
En reparation borde inte ta längre än en vecka,men som Bila säger de kanske beställde nån del från utlandet. I så fall skulle de ringt/mailat dig och berättat hur det ligger till med dig maskin.
Att den varit en visningsex frikänner inte försäljaren från ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
|
Om reparationen sker efter reklamation enligt konsumentköplagen, så ska säljaren åtgärda felet inom skälig tid. Vet inte om det går att jämföra reparation av en symaskin med reparation av en mobiltelefon. För reparation av den senare har i alla fall Konsumentverket satt ca 20 arbetsdagar (dvs kring 4 veckor) som skälig tid för service.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 4
|
Tack för alla svar!!
![]() Jag ska ringa nu på morgonen och fråga vad som händer med maskinen, jag har liksom inte fått några besked alls om varför det dröjer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 4
|
![]() Nu fungerar inget utav de nummer som jag hittat, hyfsat irriterande...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 631
|
Det är Syfestival i Älvsjö just nu. Försäljaren kan finnas där.
Om du inte får kontakt i nästa vecka tycker jag att du ska ta kontakt med din kommuns konsumentombudsman. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem sedan: feb 2014
Inlägg: 4
|
![]() Nu har min mamma varit och hämtat maskinen då jag bort 2 timmars bilväg från butiken som "lagat" min maskin.
Mamma skulle bara in för att efter att ha pratat med mig höra med dem vad som händer med maskinen och VARFÖR det inte går att ringa dem!?? Då är maskinen tydligen klar men ingen vet hur länge den varit klar, (inte mer än 3 veckor dock eftersom att den inte ens blivit tittat på då)ingen har ringt eller kontaktat oss. Dessutom ville de att vi skulle betala för en service!!? Trots att min mamma blivit lovad att man skulle ta hand om den kostnadsfritt om det skulle uppstå nåra problem med maskinen då den är ett visningsex. Mamma vägrade betala då maskinen krånglat sen vi fick den. Hon tog helt sonika med sig den då hon även vägrade gå utan maskinen och bad om att få tala med ägaren. Asså.... det tog dem 8 veckor att ta bort en tråd som tydligen legat bakom brickan och sen vill dem ha 450 kr trots att dem lovat det kostnadsfritt. Dessutom var dem som äger butiken mycket otrevliga mot min mamma. Inte okej. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.