![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
Visa resultat för omröstning: När det gäller priser på software anser jag att... | |||
Någon har ju tillverkat dem och bör få ta ut vilket pris de vill. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 25.00% |
Företagen skinnar sina kunder i omgångar med hutlösa priser på både maskiner och tillbehör! |
12 | 50.00% |
Det är värt att betala vad som helst för att det är så roligt att sy. |
0 | 0% |
Software till symaskiner bör vara gratis för alla!!! Sömmerskor förenen er! |
6 | 25.00% |
Antal röster: 24. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej! Ser till min stora fasa att priserna på software (iaf till Janome) kostar MULTUM!!! Det är sååååå fult av företagen att skinna folk på det när man redan betalat massor för maskinerna.
![]() Tacksam för hjälp! Mia ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vad menar du med gratisversioner med lösenord? Några gratis broderiprogram med kapacitet känner i alla fall inte jag till. Och det är väl inte piratprogram vi pratar om nu?
Visst finns det alternativ till Janomes programvara, men inte helt gratis. Embird kostar betydligt mindre i alla fall, och kommer man ner i deras pris tycker jag att det är mer än OK att betala. För som det står i ett av valen i din poll, någon jobbar ju faktiskt med att utveckla programvaran! Och varför just de ska jobba ideellt när det pratas om att vi måste lära oss att ta betalt för vårt arbete vet jag inte... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Visst har man rätt att ta betalt men det är en sjutusans skillnad mellan att ta betalt för det arbete och det material man säljer plus ett rimligt påslag till vinst och att slå på stort och låta folk punga ut med en 7-8000 kr mer än det! Dessutom är det stor skillnad mellan t.ex. europeiska länder när det gäller priset på Janomes Digitizer 10000. I Sverige kostar den nära 10.000kr medan man i England betalar ca 6200kr för samma sak... Är det verkligen rimligt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej, det är inte rimligt! Jag undrar ofta över svenska priser. Eller europeiska priser över huvud taget. Om det är för att det är en relativt liten marknad här eller vad är. Tänker framför allt påmaskiner nu.
Mjukvara finns det ju egentligen inte något skäl för oss att ställa upp och köpa i Sverige, tycker jag, om det är så dyrt! Om man inte törs köpa maskin pga garantier och så kan jag förstå (fast jag själv gärna handlar utomlands), men att betala många tusenlappar extra för mjukvara har jag svårt att förstå. Och var inte så godtrogna oach tro att det abra är en sorts program som funkar till ert märke! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag letar som en galning efter, om inte ett gratisprogram så, billigast möjliga broderiprogram (där man bl a kan skapa egna broderier) utan att vara alltför dåligt.
Embird verkar intressant ur kostnads- och kvalitetssynpunkt. Har hittat något liknande som är billigare som heter Embroidery Magic 2 på www.embroiderymagic2.com. Det finns handledning i form av bok och dvd på engelska. Finns det någon som har erfarenhet av EM2? Jag är novis på broderimaskiner och har nyligen köpt en Bernina Deco 330 och håller på att brodera igenom de inkluderade broderierna. Det är jättekul :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag vet ett shareware-program som är just för stygnsättning och finns på www.windaisy.com/. Har inte använt det själv eftersom jag gick och köpte Embird i stället. Tror att det är en "prova på version" som man kan testa innan man bestämmer sig för om man ska köpa eller inte. Men det kan kanske vara något om man vill testa på att stygnsätta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej ÅSA
Jag ser att du gärna handlar utomlands. jag är sugen på att köpa en handiquilter eller superquilter så det här skulle väl vara under quiltning. Men om man köper inom Europa eller från USA, hur funkar då tull o likn. Tyg har jag köpt från utlandet och böcker förstås men det är det enda. Den här Handiquiltern finns i Nederländerna och Superquiltern i England och så i USA då förstås. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Inom EU är det ingen tull. Vissa märken har också Europagranti, men inte alla. Jag har köpt en Brother och en Husqvarna i Tyskland och på båda dem var det Europagranti. Däremot tror jag inte det var det på Singern jag köpte i England. Inte för att jag behövt utnyttja några garantier alls, men man vet ju aldrig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack, då vet jag. Det är nog bäst att köpa inom EU då skulle jag tro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.