![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Vet inte om jag krånglar till detta, men jag ska sy en klänning där kjolen ska vara på skrådden. Kjolen (2- våder fram) ska dessutom vara lite mera utställd än grundmönstret är. Är det bara utgå från mitt fram och hålla 45 grader?
Jag delar ju på mönstret och särar på de 2 delarna nertill, och då kommer ju den diagonala trådriktningen att få olika lutningar......?? Hoppas någon kan förstå frågan och ge svar! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag är ganska ny på tillskärning, så jag är kanske inte den mest lämpade att svara - men vi kan väl hjälpas åt att reda ut själva frågorna till att börja med? Det är knepigt att formulera sina frågor om något flerdimensionellt så att det blir begripligt i skriven text!
![]() Uppfattar jag korrekt om jag tolkar som att du frågar: 1) hur du lägger mönsterdelarna på skrädden? 2) hur du ändrar mönstret till mer vidd nedtill? och 3) hur alternerande skrädd påverkar det färdiga plagget; (alltså att vävens trådriktning lutar omväxlande till höger resp. vänster)samt hur man eventuellt kan undvika detta och få samma riktning genom hela kjolen? Vi börjar där och kanske vi kan reda ut det, med hjälp av de andra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Roligt att få svar! Nu ska vi se.....
Jag lägger mf på diagonalen, 45 grader. Följer linjen upp mot insnittet vid midjan, blir parallellt med mf, klipper upp där, stannar mot insnittet. Nu är kjoldelen i 2delar (nästan, insnittet håller ihop) nu viker jag ihop insnittet så det försvinner och då faller delarna isär och jag får en kil, som blev på 27 cm. Jag ska göra en hellång kjol...... OM jag nu ser på diagonallinjen från start så är den i olika lutningar...... MEN...nu tror jag att jag ska ta ut en ny linje, från nederkantens nya kil (som är på 27 cm) dela på 2 och dra linje till insnittets punkt( insnittet som försvann....) och utgå ifrån den när jag ska rita in den nya trådriktningen på 45 grader. Då ser jag att det blir bättre lutning både mf och mot sidan, de blir mer likadana. Hoppas att det blev begripligt....vore lättare att rita och förklara, men jag tror mig vara på rätt spår!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
1. Varför lägger du MF på diagonalen? 2. Jobbar du med halva framstycket? 3. Varför trollar du bort insnittet? 4. Hur mycket vidd ska du lägga till? Jag skulle rita, klippa och klistra i mönsterpapper och inte alls ta hänsyn till någon diagonal till att börja med. För att lägga till lite extra vidd nertill skulle jag helt enkelt lägga till några cm i var sida på nederdelen av mönsterhalvan och rita nya linjer från höften i sidan och framtill och förlänga linjen nedtill. Höftlinje och insnitt ska vara kvar. Den gamla trådrakslinjen ska läggas ut på diagonalen vid tillskärningen. När du syr så behöver du justera nederkanten vid sömmarna, som behöver rundas mjukt. Om du behöver mera vidd är det enklare att konstruera en 4-vådskjol eller att göra en halvcirkelkjol. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du syr en kjol så är det inte mönstret som du lägger på snedden.
Utökningen du gör ökar vidden nertill. Därefter ritar du in en ny trådrak-linje mitt i uppklippningen. Utökningen görs normalt ganska mitt i mönsterdelen. Jobbar du med ett mönster där kjolen är tvåvådsbaserad så brukar den vid skråddesign läggas ut på diagonalen på tyget, inte på trådraken i tyget. Sedan lägger du ut mönstret på tyget enligt trådraklinjen. En beskrivning på den här ändringen hittar du i Öbergs dammönsterbok, "kjolar i två eller fyra våder" s 54, 55 i min upplaga. Du får då ett bra fall i våden, och ja, fyrvådskjolen kommer att ha motsatta sidor höger vänster så om tyget har raka linjer i mönstret (t ex rutor) så lutar det överallt. http://www.svenskaakademien.se/svens...natet/ordlista säger att skrådden är "på snedden" och det kanske förstås lättare. (Bias på engelska) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag lägger mf som är trådraken, på diagonalen, eftersom kjolen ska ha 2 våder framtill, lägger jag ut på enkelt tyg.1 våd åt gången, alltså halva framstycket.
Insnittet tar jag bort för jag tror det bor snyggast så, tänker att det kan vara svårt att få insnittet snyggt eftersom det ska sys på skrådden....och tyget kommer att falla tungt och formas pga den diagonala trådriktningen. Framstyckets vidd ska vara ca 140, och den blivande ägarinnan vill helst bara ha 2 våder fram. Vad gör man inte för sin dotter...... jag ska klippa o klistra och fundera på dina förslag, få se vart jag landar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Det är en enfärgad kjol som ska passa till en överdel, så inget mönstertryck eller så finns att gå efter! Har gått efter Öbergs bok och är överens med dig, nu jobbar jag vidare och ser hur provkjolen artar sig! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.