![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
brodyrkvalitet
ibland ser man olika maskiners kvalit på utbroderade samma mönster fil.
jag tror jag är ganska bra på att ställa in maskinen för att få den bästa utbroderingen men ändå så ser jag skillnad på maskiner jag ägt o jag broderat samma design. tex har jag börjat älska att micro brodera, vilket jag avskytt innan, men MB4 gör sådant pill mycket roligare när man kan bortse från vissa stygn samt få klippt emellan, avskyr att klippa trådar på minidetaljer o har antingen slarvat lite eller vägrat brodera sådant. men ibland blir man helt förvånad när man ser en design man vet hur den ser ut med sin egen maskin o hur samma design kan se ut på en annan maskin. Det tog mej ett tag innan jag kom på hur mycket man själv faktiskt kan på verka sin maskins resultat. det är ganska mycket tips på sysidan om att använda en massa olika över och underlägg. men vi har ganska lite tips om hur man faktiskt förbättarar själva brodyrutseendet på maskinen. så jag tänkte att vi kanske ska ha en liten tips tråd på just detta hur påverka brodyrer.. här kommer mitt tips! när jag skaffar en ny maskin gör jag en egen handbok åt den. jag använder mej av samma brodyr, jag väljer en med flera olika stygnsätt, smala o breda satin stygn, fyllnads stygn o lager av chatteringar. allt på samma brodyr för att verkligen se hur jag ska arbeta. sedan väljer jag flera olka bitar av olika material. sedan börjar detektiv arbetet. jag tar tex linne o broderar ut brodyret med standars inställningen, och sedan gör jag om broderiet på linne med olika inställningar tills jag fått exakt så som jag vill ha brodyret. den lappen sätter jag i en pärm o skriver upp inställningar mm så går jag övet till tex frotte o gör samma, o så nått annat tyg o tillslut har jag en liten egen folder på hur jag fär bäst broderad på vilket mataerial. när man vrider på spolkapsel skruven kan det ju vara svårt att veta exakt hur många mm man vrider, så jag doppar en knappnåls spets i nagellack o drar ett tunt sträck på spolkappseln, där skruven pekar, på så vis kan jag även skriva gul markering på tex ett brodyr med 6 lager färger. att ha 2 olika spolkapslar för undertråd o färgad tråd är oxå ett bra sätt att förbättra brodyr kvaliteten Det var ett litet tips från mej. kanske har du ett riktigt bra tips för att förbättra din brodyrkvalitet?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag brukar ställa in i programmet vilket tyg jag använder. Får då rätt stygntäthet och understiger som passar just det tyget.
När man skriver ut det får jag tips om lämpligt mellanlägg. Jag använder Digitizer pro. Jag använder gärna tråckel funktionen. Då när jag syr tjocka tyger kan jag bara spänna fast mellanlägget i Ram och lägga och ev limma fast tyget och trockla som en extra säkerhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
En kanske dum fråga men Pulvertroll tittade på din MB4 på nätet den har vad jag ser 4 st nålar har man 4 st undertrådar då? Flera spolkapslar?
Vilken är den största bågen du kan ha? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Halloj
i min värld finns inga dumma frågor!! nej den har en undertråd, den broderar bara med en nål åt gången, den är 4 nålad för att spara tid, den kan laddas med i förväg o är man lite klurig med trådinställningar kan man brodera med samma färger återkommande i ett brodyr vilket spar massor av tid o färgbyten! den medföljande största ramen är 200*240 mm Det täcker upp en jackrygg eller ett hästtäcke bra! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:54.