![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
|
Citat:
Där vi bor nu är järnhalten i vatten högre än där jag bodde förut. Jag märkte det på att sakerna blir bruna efter några månader användning. T ex vattenkokaren. Efter några månader blir kokplattan inne där helt brun (nej, den rostar inte, det är säkert ). Det blir ingen beläggning som man kan gnugga bort, utan bara färg. Då kokar jag den med ättiksprit utblandat i vatten och låter svalna, sedan sköljer ordentligt. Då var det värre i toastolen när vi flyttat in. För där gick det inte att ta bort det med någonting, den där färgen bokstavligen kröp in i porslinet. Så det var bara byta. Den hade ändå gjort sitt.Så citronsyra borde ta bort det bruna också. Jag använder ättiksprit, för jag har den hemma jämt. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Intressant. Det kan man i alla fall tro om det vore på torpet för där är det verkligen mycket järn. Men vi har inte problem med "brunhet" annars, inte i toan, inte någonstans.. Men det kan ju ändå vara så. Vet inte. Har varit så i 3 olika lägenheter i vitt skilda delar av Göteborg.
Göteborgs vatten: "Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet)." mer data finns här: http://goteborg.se/wps/portal/invana...vZ0FBIS9nQSEh/ Då vet jag inte varför det blir brunt. haha. Ättiksprit, kan jag ju köra med, den har jag hemma, alltid bra till olika "husmorsknep" |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Av en slump hittade jag vad ett beklädnadsjärn hette på tyska: folienbügeleisen.
ebay.de: http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksi...at=0&_from=R40 |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Ser mycket intressant ut. Tack! Synd man inte kan tyska, men skam den som ger sig. = fulöversättning.
![]() Jag får dock stå över just nu.. Har så mycket utgifter och mycket jag behöver spara.. Men kanske längre fram! ![]() |
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:50.

Där vi bor nu är järnhalten i vatten högre än där jag bodde förut. Jag märkte det på att sakerna blir bruna efter några månader användning. T ex vattenkokaren. Efter några månader blir kokplattan inne där helt brun (nej, den rostar inte, det är säkert
). Det blir ingen beläggning som man kan gnugga bort, utan bara färg. Då kokar jag den med ättiksprit utblandat i vatten och låter svalna, sedan sköljer ordentligt. Då var det värre i toastolen när vi flyttat in. För där gick det inte att ta bort det med någonting, den där färgen bokstavligen kröp in i porslinet. Så det var bara byta. Den hade ändå gjort sitt.
Hybrid-visning