Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-11, 17:51   #1
nylon nylon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Sy om eller sy in a la kroppsmått

Hej! har inte så mkt erfarenhet av sömnad och hoppas få tips av er proffs o glada amatörer
jag har svårt att hitta kläder i butik som passar och behöver lära mig tricks för att ta in och sy om efter behag
jag tror inte jag är ensam om detta problem så jag tänkte att det här kunde bli en tråd där alla kan få tips på hur man kan sy in och sy om sina plagg

problemet - har en liten men kurvig kropp som gör att kläderna sitter för löst på de flesta ställen. även stretchen som jag köper i mindre storlekar eftersom även stretchplagg töjer sig efter några timmars användning så att ens kroppskontorer liksom försvinner och allt blir säckigt på fel ställen.
det största problemet är nog måttet mellan armhålorna vet inte vad det kallas överbystmått? och själva bysten
Har 78 cm där och ca (beroende på vikt) 94 cm runt byst - och 86 cm axelmått
under byst 73 cm.
jag skulle behöva få partiet mellan byst och axlar att ligga närmare armhåle-överbystmåttet för det blir pösigt och oformligt annars - svårt att förklara .
hur gör man - kan man göra ett insnitt ?
nylon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 09:48   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det är inget litet problem, att vara både liten och stor jämfört med konfektionens standardproportioner. Det är omöjligt att i en sån här tråd ge beskrivningar för mönsterkonstruktion och ändringar. Det finns en hel del böcker och andra källor (tidningar, videor ...) som behandlar det med bilder och med ordentligt utrymme. Att ändra i befintlig konfektion kan vara ganska svårt.
Kombinationer som kort längd (dvs kortare än de som plaggets grundmönster var tänkt för) och stor byst ( dvs proportionerna mellan bröstkorg och bystmått) samt axelbredd mm gör att det blir så många delproblem som har lite olika lösningar beroende på hur de olika delproblemen finns på en verklig person, så:
avser du att sy själv - försök få tag på någon som kan ge dig ett personligt grundmönster som sedan kan användas för att göra mönsteranpassningar som kommer att se olika ut från fall till fall
vill du ändra i färdiga kläder - välj då plagg med design som är tillåtande, t ex omlottblusar/-klänningar som kan hantera lite varierande övervidder. Det är inte enkelt att ta bort längd i ett befintligt plagg och att utöka ett plagg som passar på längden men inte har vidd nog är nog oftast inte möjligt.
Några kommentarer till det du skrev:
" har en liten men kurvig kropp som gör att kläderna sitter för löst på de flesta ställen. även stretchen som jag köper i mindre storlekar eftersom även stretchplagg töjer sig efter några timmars användning så att ens kroppskontorer liksom försvinner och allt blir säckigt på fel ställen."
Jag tror att det beror på längden. Försök hitta kortstorlekar. En bekant som var kort handlade på JC för där hittade hon bästa passformen.
"det största problemet är nog måttet mellan armhålorna vet inte vad det kallas överbystmått? och själva bysten
Har 78 cm där och ca (beroende på vikt) 94 cm runt byst - och 86 cm axelmått under byst 73 cm.
jag skulle behöva få partiet mellan byst och axlar att ligga närmare armhåle-överbystmåttet för det blir pösigt och oformligt annars
"
Rent allmänt så när man jobbar med mönsterdelar så måttar man i fjärdedelar oftast, dvs från sidsömmen över bröstkorgen mot mitt fram är bröstmåttet (överbyst) medan över bystens topp är bystmåttet och slutligen underbystmåttet. Ryggens mått är på samma sätt mätt från ryggraden (mittbak) till sidsöm eller till armens veck där en ärm fästs i livet osv. De där runt-om måtten säger inte så mycket när man går in i detalj på en mindre yta som området mellan mitt fram och ärm där bystformen ger upphov till tygöverskott som kan tas bort med insnitt som du föreslår.
Eftersom det är så många tänkbara lösningar och det är svårt att hantera i en enkel textmiljö som denna så tror jag att du får söka efter svar på andra ställen än i detta forum. De flesta syböcker behandlar ditt problem och visar på ändringar men du får kombinera dem för att passa just den mix som din kropp uppvisar jämfört med mönster och konfektionens genomsnittsmodeller. Det finns i USA en hel del små mönsterföretag som just nischar in sig mot längre, kortare, bredare osv. Har inte sett några i Sverige men har inte heller letat så det betyder inte att de inte finns.
Det här var nog inte till någon större hjälp för dig förstås
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 10:31   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En DVD film jag verklig kan rekommendera är
"Full Busted? av Marta Alto och Pati Palmer"

Där får du lära dig hur man ändra mönster när axlarna är smala och bysten stor. Denna teknik använder jag då jag har samma problem och det fungerar jätte bra.


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0935278796
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 19:50   #4
nylon nylon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 5
Tack båda! Det var mkt användbar information.

marie
är 169 cm och "normal" torso men har hög midja, och är "finlemmad" men ändå med lagom bra fettreserver om jag håller vikten ( försöker oftast gå upp i vikt)
och jag undrar över det här med kort "ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från. är det någon som vet vilket nr den har ?

oavsett så har 33-36 cm där alltså minst 2 cm kortare nack-midjemått än strl 34 vilket jag tror spelar roll (25 cm ärmhåla till midja)
ärmlinning och urringning spelar stor roll för passformen. (bra fäst och modifieringspunkter) det bästa är väl den typen av raglanärmar som "fäster" en bit fram på halslinninen och neråt ärmhålan ( det är därför jag tänkte på insnitt på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna

här är ett exempel på en "bastopp"-modell som är vanlig där ärmarna fäster längre ut och därmed ger en massa bylsigt tyg och halkar ner på axlarna http://www.hm.com/se/product/98225?a...rticle=98225-D

har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss.
det gör att jag måste tänka på hållningen och det gör ju inte passormen bättre
ofta måste jag gå och ständigt dra upp axlarna för att det sitter fel överallt, eller halkar ner över rygg eller axlar

skulle gärna sy själv men har tillräckligt stor respekt för hur lång tid och vilken ansträning det tar att lära sig - skulle helst ha provplagg eller en prototyp på mina mått och sen använda olika tekniker för att ta in och modifiera efterhand beroende av modell..

vill bara ha en bra passform med eller utan sömsmån så att man ser avslappnad ut, och är bekväm och har kläder som följer kroppskonturen och hållninh mer naturligt och "hänger" på rätt punkter, så att jag slipper spänna mig så dant och se ut som man lånat storasysters kläder

inser när jag läser igenom att det kanske är svårt att förstå problemen eftersom det borde jämna ut sig nånstans men det ser verkligen helkonstigt och oformligt ut - för bylsigt alt för tajta kläder med linningar och symmetri på fel ställen- måste hitta tricks

Senast redigerad av nylon den 2012-11-30 klockan 20:26.
nylon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 21:28   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Intressant - skulle ha varit lärorikt att modellera ett liv på din figur tror jag Jag har kommenterat med text inom asterisker.
169 cm *bra mönsterlängd*
hög midja
* kort rygg kanske detsamma som längre sitthöjd dvs gren till midja?*
"ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från.
*det är den översta, som står ut lite, mät ner till midjan, på mönstren/plaggen ligger oftast halsringning ca 1,5 - 3 cm längre ner, mitt bak.*
*OBS midja ligger där du är smalast, inte där du kanske vill ha kjol/byxlinningen*
oavsett så har 33-36 cm där alltså minst 2 cm kortare nack-midjemått än strl 34 vilket jag tror spelar roll (25 cm ärmhåla till midja)
* vet inte vilken "midja" du mätt mot så det säger egentligen inte så mycket. 2 cm är ju en stor skillnad, räcker till många veck*
ärmlinning och urringning spelar stor roll för passformen. (bra fäst och modifieringspunkter) det bästa är väl den typen av raglanärmar som "fäster" en bit fram på halslinningen och neråt ärmhålan ( det är därför jag tänkte på insnitt på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna
*Ja raglan är tolerant mot axelvariationer och ryggbredder förstås. Har du sluttande eller raka axelprofiler? En låg axel sänker ärmhålet och ger kanske bylsveck undertill och längsveck baktill.*

här är ett exempel på en "bastopp"-modell ...
* för liten ryggbredd alltså - typiskt för smala axlar med en proportionellt större byst än standard, det ena eller andra eller bägge blir fel. Standardkonstruktionen bygger på proportionen byst/bröstkorg som för B-kupa.*
har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss.
*ja du får svankanpassningsproblemet, veckar sig på ryggen och hänger på höften, blir inte lätt att hitta klänningar för då ska stussvidd och bystvidd stämma ihop samtidigt som svanken ofta leder till problem i rygglängd mitt bak*
...
skulle helst ha provplagg eller en prototyp på mina mått och sen använda olika tekniker för att ta in och modifiera efterhand beroende av modell..
*Det bästa är att du går till en sömmerska som kan prova in en toile och göra ett grundmönster för överdel och nederdel kjol/byxa. Då går det bättre att diskutera ändringar. Någon som läst/läser textil/konstruktionskurs?*
*Titta på mitt senaste blogginlägg så får du en illustration*
...
inser när jag läser igenom att det kanske är svårt att förstå problemen
* inte alls - du följer inte standardmått/proportioner och då kan man heller inte vänta sig att det ska passa för den som gjort plagget har gjort det för en "standardfigur*
*Har du någon som hjälper dig kan jag ge dig ansvisningar om vilka mått som är intressanta. Mönsterkonstruktionsböcker har ganska detaljerade måttanvisningar, mera än vad du hittar och H&M, Ellos osv. Det är svårt att ta mått själv Jag har mätt om och om igen.*
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 08:33   #6
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Ett tips som funkat för mig

Jag ändrar mest befintliga plagg men hade problem att få till passformen bara genom mina mått.Så jag gjorde mig en provdocka efter egna mått och sömnaden har blivit både enklare, snyggare och roligare!Det blir en exakt kopia av din egen kropp så sen är det bara att sätta på plagget på dockan och nåla så blir måtten perfekta! Du behöver: en gammal t-shirt, 1-2 rullar 50-meters silvertejp, märkpenna,en klädhängare, fyllning (jag tog tidningspapper) och hjälp av någon som tejpar dig.Googla "duct tape dress form" för tutorial.

Jag är själv nybörjare och har genom att göra misstag lärt mig några tips som jag också tänkte dela med mig av:
1.Nåla fast plagget i dockan innan du nålar in det som ska sys in/ändras. För en överdel brukar jag nåla fast plagget i båda axelsömmarna och mitt fram och bak. Detta för att plagget inte ska röra sig när man nålar.
2.Tänk på plaggets utformning så att det går att få av dockan efter nålning. Talar av egen erfarenhet när jag säger att det är inte roligt att nåla allt och sen inse att det inte går att få av från dockan!
3.Sätt i nålarna vertikalt och sy alltid på utsidan av nålarna dvs på den
sidan av nålarna som är utanför dockan. På så vis blir plagget lagom och man får med rörelsevidd.

Obs!Säger inte att det jag föreslår är det enda rätta sättet men det har funkat för mig!Hoppas det är till nån hjälp!

Happy sewing!
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 03:57   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nåt som är mycket vanligt tyvärr är att de baserar allt på B-kupor även de stora storlekarna... Och vilka har B-kupor nu för tiden? Ja, smala kvinnor förstås. Men inte många och många som tror de har det borde egentligen ha C eller D, dvs för många bär för små kupstorlek och för stor bandstorlek.

Så det mesta ser säckigt o "fyrkantigt" pga att det inte finns plats för "godingarna" och man ser fet ut när det är plaggets fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 21:54   #8
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Tack så mkt för alla tips! Jag, trådstartaren, råkade tappa bort lösenordet..

marie s.g: Vilka mått är det som spelar roll här? du får gärna räkna upp så ska jag försöka tvinga ngn att mäta..

hög midja
* kort rygg kanske detsamma som längre sitthöjd dvs gren till midja?*
antagligen.. ska mäta ihop med de andra måtten.

"ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från.
*det är den översta, som står ut lite, mät ner till midjan, på mönstren/plaggen ligger oftast halsringning ca 1,5 - 3 cm längre ner, mitt bak.*
iom skolios så har jag 2 utmärkande kotor där. antar att den som syftas är den i den omedelbara nacken, där man är som känsligast, som följer den horisontala linjen där hals möter axlar. har en annan kota ca 2 cm längre ner som är lite tydligare när jag böjer nacken. fortfarande mellan (mer troligt)2-4 cm kortare rygglängd än strl 34 dock. finns det ngn bild för kotmätning?

(25 cm ärmhåla till midja)
* vet inte vilken "midja" du mätt mot så det säger egentligen inte så mycket. 2 cm är ju en stor skillnad, räcker till många veck*
armhåla till midja där man är som smalast, direkt under revbenen

t på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna
*Ja raglan är tolerant mot axelvariationer och ryggbredder förstås. Har du sluttande eller raka axelprofiler? En låg axel sänker ärmhålet och ger kanske bylsveck undertill och längsveck baktill.*
ja det här är återigen lite svårmönsteranpassat- jag är liksom "finlemmad" (dvs har sjukt smala handleder och rätt smala armar) men ändå kurvig, även i benstommen liksom. så axlarna är ett annat problem- för tajt kan jag inte röra mig i, för löst halkar ner iochmed att plagget utgår från en större volymfyllighet än mina ranka axlar. jag skulle säga att jag har raka axlar på själva axeltippen, men samtidigt har jag ganska stort nyckelbensparti om du förstår min luddighet, dvs runt/sluttande nyckelbensparti, raka axelben längst ut. den starkt sluttande biten (a ka halsen) syns aldrig pga hårkaskader, men om plagget "fäster"/hänger för långt ut på axeln (där det oftast brukar hamna) finns det liksom inte mkt att hänga på. behöver ngn raglanlösning, eller finns det andra trick för att få plagget att hänga i en rak linje från byst till mitt-på-nyckelben-brevid-halsrundning istället för halvt nedhasad på spinkig axel med tygöverskott i armhålan? ah skulle bli så mkt lättare med bilder.. ursäkta.

har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss.
*ja du får svankanpassningsproblemet, veckar sig på ryggen och hänger på höften, blir inte lätt att hitta klänningar för då ska stussvidd och bystvidd stämma ihop samtidigt som svanken ofta leder till problem i rygglängd mitt bak*
ja, hur slipper man det? det enda som jag tycker funkar förutom raglan är figursytt, helt enkelt för att man då "drar ut" profilen, får sömmar på ätt ställe och inte får en massa asymmetriska tygsjok som hänger och slänger oformligt här och där. med en figursydd rygg rätas hela profilen ut och man ser knappt skoliosböjen. vad kallas en sån där söm mitt över rygg/axlar som finns på skjortor och trenchcoats? det funkar jättebra.


du måste inte svara på alla mina frågor om det känns omständligt, men ge mig gärna tips på måttanvisningar för att få en bättre teknisk bild. svårt att beskriva på ett logiskt vis. Tack så mkt för hjälp!
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 22:00   #9
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Citat:
NostalgicGirl skrev: Visa inlägg
Jag ändrar mest befintliga plagg men hade problem att få till passformen bara genom mina mått.Så jag gjorde mig en provdocka efter egna mått och sömnaden har blivit både enklare, snyggare och roligare!Det blir en exakt kopia av din egen kropp så sen är det bara att sätta på plagget på dockan och nåla så blir måtten perfekta! Du behöver: en gammal t-shirt, 1-2 rullar 50-meters silvertejp, märkpenna,en klädhängare, fyllning (jag tog tidningspapper) och hjälp av någon som tejpar dig.Googla "duct tape dress form" för tutorial.

Jag är själv nybörjare och har genom att göra misstag lärt mig några tips som jag också tänkte dela med mig av:
1.Nåla fast plagget i dockan innan du nålar in det som ska sys in/ändras. För en överdel brukar jag nåla fast plagget i båda axelsömmarna och mitt fram och bak. Detta för att plagget inte ska röra sig när man nålar.
2.Tänk på plaggets utformning så att det går att få av dockan efter nålning. Talar av egen erfarenhet när jag säger att det är inte roligt att nåla allt och sen inse att det inte går att få av från dockan!
3.Sätt i nålarna vertikalt och sy alltid på utsidan av nålarna dvs på den
sidan av nålarna som är utanför dockan. På så vis blir plagget lagom och man får med rörelsevidd.

Obs!Säger inte att det jag föreslår är det enda rätta sättet men det har funkat för mig!Hoppas det är till nån hjälp!

Happy sewing!
det var ju en jättesmart mojäng! billigt också. tar tacksamt emot trialanderror-nåltipsen!
ska jag bara lära mig sy också..
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 22:04   #10
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Nåt som är mycket vanligt tyvärr är att de baserar allt på B-kupor även de stora storlekarna... Och vilka har B-kupor nu för tiden? Ja, smala kvinnor förstås. Men inte många och många som tror de har det borde egentligen ha C eller D, dvs för många bär för små kupstorlek och för stor bandstorlek.

Så det mesta ser säckigt o "fyrkantigt" pga att det inte finns plats för "godingarna" och man ser fet ut när det är plaggets fel.
vem vet varför de envisas med bara "en" (anpassad inom 10 cms +- skillnad oavsett vilken del på kroppen som om alla var helt jämna ) kroppsform.. trodde såna där 3dscanningsapparater (baserat på 3d-volym) de hittat på i England skulle slå igenom i klädindustrin men, nepp..
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 22:14   #11
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
"Rent allmänt så när man jobbar med mönsterdelar så måttar man i fjärdedelar oftast, dvs från sidsömmen över bröstkorgen mot mitt fram är bröstmåttet (överbyst) medan över bystens topp är bystmåttet och slutligen underbystmåttet. Ryggens mått är på samma sätt mätt från ryggraden (mittbak) till sidsöm eller till armens veck där en ärm fästs i livet osv. De där runt-om måtten säger inte så mycket när man går in i detalj på en mindre yta som området mellan mitt fram och ärm där bystformen ger upphov till tygöverskott som kan tas bort med insnitt som du föreslår."

det är precis det med sidsömmen mot mittfram, samt hur denna punkt fäster över axel/nyckelben som jag skulle vilja kunna korrigera. det är ofta den som ligger fel, alldeles för långt ut. följer man punkten mittfram på mig uppåt mot axlar ligger den punkten inte på själva axeln, utan en bit in på nyckelben/halsrundning, en annan anledning till att plagget halkar ner till fel ställe. men det måste väl kunna gå att få fästningspunkten där på ngt sätt? och samma på ryggen..
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 22:55   #12
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
Göra egen provdocka

http://anniesmedeltid.blogspot.se/20...provdocka.html
Länk till att göra egen provdocka, beskrivningen är på svenska
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 00:06   #13
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Citat:
annbritt skrev: Visa inlägg
http://anniesmedeltid.blogspot.se/20...provdocka.html
Länk till att göra egen provdocka, beskrivningen är på svenska
tejp är verkligen bra till allt. personen (du?) har fått till så bra konturer, på vissa tejpprovdockor har man bara fått fram formen men inte kroppskonturer. antar att det är kreativt tejpande som krävs, kortare tejpbitar? inte bara tvärs över.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 02:18   #14
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
hittade bilder på en typ av modell som gör att fästningspunkterna hamnar (mer) rätt; http://pppp.dk/symonstre-cd?page=sho...category_id=23 men samtidigt är det ett osäkert kort med blusmodeller eftersom det redan är så modellerat, om den inte passar/blir pösigt på sidorna så passar det inte alls.


http://pppp.dk/symonstre-cd?page=sho...category_id=23
på den här skulle jag antagligen behöva "dra ihop" axelpartiet med typ ett insnitt? secondhand kan jag ibland hitta rätt då det finns lite fler olika mått och mera skräddarsytt, det frustrerande gäller främst basmodeller dvs plagg som ska vara "enkla" och lättburna men blir tvärtom. kan man modifiera säg en bastopp osynligt med ett litet insnitt mittfram eller ngt raglanliknande?

(byxklänningar funkar bäst av ngn anledning, med skärp då. http://pppp.dk/symonstre-cd?page=sho...ct_id=196sydda som blusar/skjortor upptill, alternativt med raglanfäste och följer samtidigt kroppskonturer smidigt men utan att det blir för tajt. )

Senast redigerad av nyloni den 2013-04-09 klockan 02:45.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 12:56   #15
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Många spridda frågor det här. Jag tror att du måste börja med att lära dig lite om konstruktion och då är väl inte sysidan.se det bästa sättet.
Jag tror att du har lite låga axlar (eller lång nacke - blir samma) så att vinkeln på kläder och mönster för axellinjen blir mindre bra.
Ett sätt att komma underfund med vad problemet är, kan vara att ta ett enkelt blusmönster och klippa till i ett enkelt tyg samt sedan tråckla ihop det och börja prova. Var blir det över? Veck som man inte vill se osv.
Då kan man få en grund för att utvärdera passformsproblem och mönsterändringar.
Titta på pdf-artikeln som finns i
http://www.threadsmagazine.com/item/...ttern-drafting
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons