![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#5 |
|
Intressant - skulle ha varit lärorikt att modellera ett liv på din figur tror jag
![]() 169 cm *bra mönsterlängd* hög midja * kort rygg kanske detsamma som längre sitthöjd dvs gren till midja?* "ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från. *det är den översta, som står ut lite, mät ner till midjan, på mönstren/plaggen ligger oftast halsringning ca 1,5 - 3 cm längre ner, mitt bak.* *OBS midja ligger där du är smalast, inte där du kanske vill ha kjol/byxlinningen* oavsett så har 33-36 cm där alltså minst 2 cm kortare nack-midjemått än strl 34 vilket jag tror spelar roll (25 cm ärmhåla till midja) * vet inte vilken "midja" du mätt mot så det säger egentligen inte så mycket. 2 cm är ju en stor skillnad, räcker till många veck* ärmlinning och urringning spelar stor roll för passformen. (bra fäst och modifieringspunkter) det bästa är väl den typen av raglanärmar som "fäster" en bit fram på halslinningen och neråt ärmhålan ( det är därför jag tänkte på insnitt på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna *Ja raglan är tolerant mot axelvariationer och ryggbredder förstås. Har du sluttande eller raka axelprofiler? En låg axel sänker ärmhålet och ger kanske bylsveck undertill och längsveck baktill.* här är ett exempel på en "bastopp"-modell ... * för liten ryggbredd alltså - typiskt för smala axlar med en proportionellt större byst än standard, det ena eller andra eller bägge blir fel. Standardkonstruktionen bygger på proportionen byst/bröstkorg som för B-kupa.* har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss. *ja du får svankanpassningsproblemet, veckar sig på ryggen och hänger på höften, blir inte lätt att hitta klänningar för då ska stussvidd och bystvidd stämma ihop samtidigt som svanken ofta leder till problem i rygglängd mitt bak* ... skulle helst ha provplagg eller en prototyp på mina mått och sen använda olika tekniker för att ta in och modifiera efterhand beroende av modell.. *Det bästa är att du går till en sömmerska som kan prova in en toile och göra ett grundmönster för överdel och nederdel kjol/byxa. Då går det bättre att diskutera ändringar. Någon som läst/läser textil/konstruktionskurs?* *Titta på mitt senaste blogginlägg så får du en illustration* ... inser när jag läser igenom att det kanske är svårt att förstå problemen * inte alls - du följer inte standardmått/proportioner och då kan man heller inte vänta sig att det ska passa för den som gjort plagget har gjort det för en "standardfigur* *Har du någon som hjälper dig kan jag ge dig ansvisningar om vilka mått som är intressanta. Mönsterkonstruktionsböcker har ganska detaljerade måttanvisningar, mera än vad du hittar och H&M, Ellos osv. Det är svårt att ta mått själv ![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.