Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-13, 16:14   #1
bookia bookia är inte uppkopplad

Absolut, tvärvetenskap heter så himla fint på de högre nivåerna. Det där med att alla inte har koll på förkörsreglerna inom matematiken låter inte rimligt. Jag menar, vi snackar väl om saker som ALLA lär sig på lågstadiet, eller minns jag fel? Det är inga komplicerade grejor precis, bara fyra räknesätt med 2 olika prioriteringregler. Borde väl hamna inom kategorin "allmänkunskap som alla borde kunna rabbla upp i sömnen".
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 21:53   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Beleive me!
Jag har varit mattelärare på högstadiet och det där räknar en del som ett av världshistoriens mysterier.
Speciellt om du blandar in 2+3 över eller under ett bråkstreck. Då är det ju helt plötsligt addition före division. (Osynliga parenteser syns inte ...)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 07:48   #3
bookia bookia är inte uppkopplad

Osynliga parenteser syns inte...VA? Division och multiplikation går alltid före addition och subraktion. Så 2+4/2-1 betyder 2+2-1 och inget annat. Hade det varit (2+4)/2-1 hade det betytt 6/2-1=2 och (2+4)/(2-1)=6/1=1. Fast nu blir jag osäker, är det jag som minns fel eller.

Jag började sticka mönstret jag angav i början på tråden men det blev på tok för bred fönsterlöpare, så jag har börjat sticka en annan, från samma bok. Efter fyra försök på den nya börjar jag bli helt galen på instruktionerna. Det är omöjligt att följa i texten var man är i virkningen så det blir hela tiden fel. Jag måste skriva om det på nytt papper och spalta upp det samt lägga in rikligt med radbrytningar innan jag ger mig på ett femte försök. Jag är INTE imponerad av instruktionerna i den här boken kan jag säga. Luddigt är bara förnamnet och det gäller inte bara sektionerna om virkning, sektionerna om stickning verkar ännu värre. Nåja, boken var billig så ingen större förlust.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 11:12   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Även om du inte är imponerad av beskrivningsmetoden i boken så är du nu så pass kunnig att du kan redigera dem på ett sätt som passar dig. Du får känna dig duktig.
Det är alltid bra.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.