Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-13, 15:33   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att serva symaskiner

Var för är det så många har skräck för att en symaskin behöver service?
När man skaffa sig grejor, så skaffar man sig ett ansvar att vårda och ta hand om sina prylar.
Hur sköter ni om era bilar? Ger ni inte dom regelbunden servis? Skulle du kunna tänka dig att köpa bil se så där 7-8 år gammal som aldrig fått servis?

När symaskiner behöver servis verka det vara en mindre katastrof, för somliga? Varför?

Både bilen och symaskiner har rörliga delar som behöver justeras, smörjas, rengöras och underhållas, för att fungera bra.

Är det lika stor katastrof och överrasking när bilen behöver in på servis och reperatiom?

När man köper in symaskin, så köper man en maskin som behöver servis.
Är man rädd om den så sköter man den och ger den den omsorg man den behöver.
Ska man skruva själv bör man veta vad man gör annars kan man ställa till det ordentligt. Det är lätt att något blir fel och man ställer till det i stället.

Efter ett besök hos sydoktorn brukar maskinen var som ny igen. Visst kostar det en slant, men det är väl använda pengar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 18:55   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Får samma känsla.

De säger väl till sin försvar att de inte vill lägga pengar på något de kan göra själva.. (även om de inte vet hur, och frågar om hjälp).

I synnerhet män. De tror ju att om det dinglar en liten korv mellan benen så är de magiskt tekniskt kunniga och om man saknar den här lilla korven är det bäst att man inte ens tänker tanken. yeah, yeah. NEJ det här gäller inte ALLA män, bara ett fåtal, ok? Så har jag sagt det.

Jag tar mig själv som exempel. Jag har öppnat ett antal symaskiner och pillat själv, och lyckat med det bra. Men ändå så lämnar jag in på service när det gäller min ögonsten och när jag känner att "nej det här vill jag inte chansa med". Man måste ha sunt förnuft och vara ödmjuk.

Sedan om man väljer att lämna in på service eller gör det själv, det kvittar i slutändan bara symaskinen får kärlek med jämna mellanrum.

Det gör ingenting om du INTE servar din symaskin. Men då får du räkna med att ifall den dummar sig, då är det ditt eget fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 19:33   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag tänker så håär kring mina två nyvarande maskiner:

1. En AEG från elgiganten - kostar mindre en en service. Jag servar själv och skulle det gå åt pipsvängen så gör det inget.

2. En Singer 66 - en del av skönheten med den här 96 år gamla maskinen är att meka med den så än så länge servar jag den själv. Har dock stött på en skruv som inte går att skruva ur (men det tycks funka ändå) och en som sitter berghårt men som jag inte gett upp på än.

Nu funderar jag på att skaffa mig en ny maskin och det lär bli en lite dyrare variant och då skulle jag gära ha en servisplan med den så att den kan hålla länge och väl.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 20:07   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
På tal om service. Det är nog snart dags för min Brother-maskin att få lite kärlek. Den har broderat bra ett tag nu. Hur gammal är den nu. hmm. Sådär 5 år tror jag nu, faktiskt. (köpt fr SMD) Men jag är inte pigg på om servicepersonen nollställer symaskinen och/eller ändrar på trådspänningen (över- och undertråd). Har tagit mig många dagar att ställa in den perfekt. Jag ska nog emaila Russel och fråga vad han tror om det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 15:10   #5
avslutad141120 avslutad141120 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 9
När det pratas om att serva maskinen, vad menar ni då? Är det är smörja den och ta bort damm eller något mer avancerat?
avslutad141120 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 16:39   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oftast när man pratar om att lämna in på service eller att göra det själv så är det service som gäller, dvs ta loss höljet, rengöra noggrannt, smörja (olja o smörjmedel), och ev ställa in symaskinen (dvs de "inställningar" som finns inuti maskinen, inte utanpå, ofta i form av skruvar där man justerar position mfl). Ibland också byta ut delar vid behov. Det är vad jag förväntar mig det görs vid service. Jag vet inte om motorn gås genom varje gång eller inte, det har jag inte fått veta om service inkluderar det eller inte. Kanske vid önskemål.*

Det bör göras regelbundet och ska vara utöver det man gör hemma dvs damma där man kommer åt och oljar på de ställen som specifieras i manualen. Det lilla man gör bör man göra efter varje större projekt och oftare vid behov. I synnerhet damma. Det är bra om man skruvar loss stygnplåt för därunder samlas det rejält med ludd. Eventuellt kan man själv ibland skruva loss höljet kring där nålstången är själv för att kunna rengöra lite bättre. Det beror på hur symaskinen är konstruerat och det brukar stå i manualen i så fall. Det gör det på min huvudsymaskin, men det är inte alltid man "får" göra så, det man "får" göra står i manualen.

(sedan om man själv känner att man är kompetent nog att kunna göra mer än det som står i manualen är fritt till dig men garantin *kan* ryka då)

*Vad som kallas för "service" varierar förmodligen rejält från ställe till ställe. Har varit till ett ställe där de bara gjort vad jag gjort själv (men värre), dvs öppna bara höljet där nålstången är och droppat på mkt olja och så är det bra med det... uselt va? De blev ganska avslöjad när jag i desperation tog tag med att göra service själv och öppnade hela höljet och hittade rejält med damm och hamsterspån från 15 år före service... (ja första gången maskinen var inne på service - BAD ME! ) Vet inte om det är engångsförteelse eller inte, men det var Symaskinsagenturen i Göteborg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 17:33   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag tänkte på att det väl borde finnas en mätare på symaskinen precis som det gör på en bil. Efter si och så många timmars söm behöver den få service. Tycker det är lite underligt att det i manualen till min nya Husqvarna står att den sta servas ibland (utöver regelbunden rengörning), men ingen hint om vad "ibland" är. Jag frågade inte säljaren specifikt, men vid punkten service (jag hade en lista på information jag ville ha) sa hon vara att den var smörjfri... nu är den ju bara nån vecka gammal så jag räknar med några år innan det är dags.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 18:16   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
På min brother brodyrmaskin så finns det "mätare" faktiskt som nollställs varje gång den varit på serivce (antar att det då måste vara certifierad serviceställe eftersom man nog måste veta HUR man nollställer det ) Det är antalet stygn som maskinen gjort som det mäts i. Det är två siffergrupper, dels är det totala stygn och dels så är det siffergrupp på antal stygn sedan sista service.. För mig är båda lika långa.

Men jag är inte helt 100 på om det står i manualen hur ofta man måste göra service. Det står förmodligen, men jag har glömt...

Eftersom jag köpt maskinen från SMD har jag inte riktigt vågat mig på att kånka med maskinen in till nån Brotherbutik stan. Och vad som är det främsta skälet till varför jag inte vill gå: jag vill att de ska nollställa mina inställningar, båda i datorn och fysiskt. Även om man säger till så kanske de glömmer. Jag har tagit mkt tid på mig att ställa in det perfekt så att det blir perfekt för kombinationen undertråd och övertråd vilket är jobbigt då det är manuellt för undertråden (hurra) men digitalt för övertråden och det ser illa ut när det står för stor avvikelse i det digitala så jag fick pilla fram o tillbaka länge tills det båda ser bra ut i "sydatorn" och det blir fint på broderiet. Och så har jag gjort några egna stygn (dvs inte brodyr utan sömmar) och det går inte spara över det på disk eller dator utan det stannar kvar på maskinen och jag vill inte att det försvinner, vilket det gör om man nollställer symaskinens mjukvara. Som jag tänkt göra men glömmer göra är att emaila SMD Russel och fråga vad han anser om det. Kanske får jag instruktioner på hur man gör service själv, vilket vore bäst för mig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons