Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-21, 07:20   #1
WilhelmG WilhelmG är inte uppkopplad

Sy iphonefodral och väskor i läder på bästa sätt

Hejsan,

Jag har ett intresse av att sy iphonefodral och väskor i läder. Då jag har bra mallar så undrar jag om någon gör detta för tillfället och får bra resultat? Har gjort ett par för att testa, men det blir inte raka sömmar och kanterna blir inte heller bra och min frustration växer.

Mina frågor är då:

Finns det någon symaskin med rimlig peng som är automatisk? Syr efter inställningar/mall? eller någon annan form av verktyg som kan hjälpa designen att blir snygg och ordentligt sydd. Som kanske gör att man kan sy efter mall?

Om det inte finns något av ovanstående alternativ, är det då någon som har bra tips och råd angående att sy i läder och framställning av olika enkla läder accessoarer?

Tack i förhand,
nybörjare Wilhelm
WilhelmG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 07:47   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Några automatiserade CAD-symaskiner för "en rimlig peng", har inte sett några och vet inte vad som är rimligt för dig. En brodyrmaskin kostar 25 tusen och uppåt. Är det en rimlig peng?
Att sy rakt är svårt för en nybörjare. Du får nog räkna med några övningstimmar. Börja med ett billigt tyg och öva. Sedan är det fråga om hur dina sylinjer ser ut, rundade kurvor, långt ut i kanten, ... ?
Vad är det i dina kanter som inte blir bra? Det blir svårt att ge några råd på så ospecifik information. Ta några bilder som visar vad du har för problem kanske du kan få några råd.
Vad använder du för symaskin? Tråd? Nålar?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 09:40   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Är Du nybörjare på att sy, då är det träning som gäller.
Som tidigare sagts så träna på att sy raka sömmer.
Lär Dig maskinen, se var Du har de olika markeringarna på stygnplåten och pressarfoten.
Gör markeringar på det Du ska sy, t ex rita en heldragen linje där Du har sömlinjen.
Det finns inga genvägar i sömnad, om Du ska få ett bra resultat.
Övning ger färdighet.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 11:06   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Ett tips för att på snygga väskor,mm i skinn är att lägga
sömmarna utåt och sen klä dem som du gör med snedslå
fast du viker inte in på baksidan utan klipper bara rent när du
sytt andra sömmen.
Länkar till en väska jag sytt.

http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6578&set=lp

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 11:41   #5
WilhelmG WilhelmG är inte uppkopplad

Ja det var rundade kanter (så jag gör det jobbigt för mig själv), och ursäkta för att jag var så specifik, kunde gett lite mer fakta kring det. Men det verkar vara det mest solida rådet, att "övning ger färdighet" som alltid helt enkelt.

Men angående rundade hörn, finns det någon speciell teknik eller tips man kan ta åt sig?

Kör på en Singer Tradition med lädernål.

Tack både Marie och Dahlia för goda råd, och tack Bibbi för tipset, låter som något jag måste testa, mycket snygg väska för övrigt.

Angående symaskiner har jag fortfarande en fråga, och då fortfarande kring de "automatiserade" eller broderimaskiner.

Brother NV-750E Brodyrmaskin ska kunna brodera efter mallar, tror ni att den även kan sy efter mallar? och då även kan göra rundade hörn?
WilhelmG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 12:03   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Sy "stygn för stygn" i rundade hörn, har Du en "linjal" monterad på pressarfoten så låt sömsmånen följa den, och sy långsamt.
Då blir det fina rundade hörn.

Det finns broderier som heter in-the-hoop som broderar och syr ihop i ett.
Men har Du egna mönster då behöver Du stygnsätta just Ditt eget.

De flesta brodermaskiner med större broderyta klarar av in-the-hoop-broderier.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 13:40   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

En av svårigheterna med att sy i kandter och då särskilt hörn, är att matningen av arbetet och pressarfotstrycket inte har så lätt att samverka. Tänderna i matningen och vridningen - matningen är egentligen linjär, det finns inte så mycket material mellan pressarfot och matningständer, så matningen av material mellan stygn blir inte så precis.
Du får vara den som sköter matningen, sy långsamt och kanske t o m mata med handhjulet för att få det på rätt ställe, snyggt och prydligt.
Det finns hjälpmedel som underlägg som går att ta bort från arbetet efteråt och som alltså kan förbättra matningen men merarbetet och merkostnaden lär inte ge någon vinst.
Det finns pressarfötter som hjälper dig att hålla styrning efter kanten av arbetet och att på så sätt sy rakt.
Det skulle förvåna mig om du hittar en maskin till ett pris som du är beredd att betala som syr "automatiskt".
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.