![]() |
| Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar
Inställningar
Sök i forum
Forumregler
|
|||||||
| Notiser |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Nålen sitter i sitt övre läge.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
HQ 2000 modell 6010
Har sett tidigare uppgifter om att "kammen" kan vara skadad på ovannämnda modeller. Var sitter denna?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Fick du med flera kammar med olika mönstersömmar. Testa med en annan. Raksöm och zigsack har jag för mig att det funka på alla.
När jag hade en sådan fick jag tipset att smörja in pinnen på nålhuset med vasselin. Jack i stygnplåten kan också ställa till det, att det trassar och tråden brister. När du testar använd olika färg på över och undertråd så ser du tydligt vad som trasslar. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Med kammen menas nog kamdrevet som styr de tre första sömmarna. På baksidan där sömbildarna kan tryckas in så kan du se det kamdrev som styr nålrörelsen i sida. Det blir ofta en spricka i bakeliten och sömmen blir därför inte som den skall.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
Problem med backmatningen är vanligt hos gamla husqvarnamaskiner. Här än en instruktionsvideo där han använder bl.a. en hårtork.
http://www.youtube.com/watch?v=-Il9V...=results_video |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Tack för tipset Carl.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
|
Citat:
Lycka till! |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Ja det måste vara något i inställningarna som inte fungerar. Jag har
fått backknappen lös och utan att kärva. Jag ser att det blir för litet utslag då jag trycker in backen. Trycker jag ner en arm på baksidan invid sömväljaren manuellt så påverkar det matningen av tyget och matartänderna går bakåt med en kraftig rörelse. Kan någon del i mekaniken "kuggat" över på något sätt? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Fungerar knapphålsmekaniken? Testa att dra ut och vrida runt knapphålsmekaniken. Om den fungerar som den skall är det nog så att backmekaniken behöver rengöras och smörjas.
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.

Hybrid-visning