Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-15, 17:57   #1
olof-33 olof-33 är inte uppkopplad

Jag har rengjort maskinen från en massa ludd och härvor av sytråd. Bytt nål och använder samma tråd på båda ställena. Jag tycker att nålen går ned för långt i spolen men har inget att gå efter då jag ev ska justera stången för nåldjupet. I tidigare forum har man talat om att "kammen" kan vara skadad. Vad är detta? Jag får väl kanske skaffa ytterligare en 2000 maskin och kolla inställningqarna.
olof-33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 18:02   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad

Har Du sett till så att nålen går ända upp när Du sätter fast den?
Eller har Du fel nål.
Det finns lite olika nålsystem.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 18:28   #3

Nålen sitter i sitt övre läge.
Gammal 2012-08-16, 06:59   #4

HQ 2000 modell 6010

Har sett tidigare uppgifter om att "kammen" kan vara skadad på ovannämnda modeller. Var sitter denna?
Gammal 2012-08-16, 08:56   #5
bila bila är inte uppkopplad

Fick du med flera kammar med olika mönstersömmar. Testa med en annan. Raksöm och zigsack har jag för mig att det funka på alla.

När jag hade en sådan fick jag tipset att smörja in pinnen på nålhuset med vasselin.

Jack i stygnplåten kan också ställa till det, att det trassar och tråden brister.

När du testar använd olika färg på över och undertråd så ser du tydligt vad som trasslar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 16:44   #6
Joppen Joppen är inte uppkopplad

Citat:
olof-33 skrev: Visa inlägg
Har sett tidigare uppgifter om att "kammen" kan vara skadad på ovannämnda modeller. Var sitter denna?
Med kammen menas nog kamdrevet som styr de tre första sömmarna. På baksidan där sömbildarna kan tryckas in så kan du se det kamdrev som styr nålrörelsen i sida. Det blir ofta en spricka i bakeliten och sömmen blir därför inte som den skall.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 14:57   #7

Question

Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt
boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips?
Gammal 2012-08-27, 20:21   #8
carlm carlm är inte uppkopplad

Problem med backmatningen är vanligt hos gamla husqvarnamaskiner. Här än en instruktionsvideo där han använder bl.a. en hårtork.

http://www.youtube.com/watch?v=-Il9V...=results_video
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 13:49   #9
Joppen Joppen är inte uppkopplad

Citat:
Hej igen
Jag är tvungen att återkomma beträffande min HQ 2000. Jag har som jag sagt tidigare fått den att fungera tillfredsställande. Dock inte backmatningen när jag syr raksöm. Om jag ställer in rattarna enligt
boken för att fästa tråden i backläge fungerar det inte, knappen har dåligt motstånd. Någon som har några några tips?
Du måste precisera problemet lite mera. Det fel som kan ordnas med en hårtork och lösa upp gammal olja/hartz enligt klippet bör fungera om problemet är att backen inte återgår till vanlig sömnad efter att ha backat. Ett annat fel kan vara att knapphålsfunktionen hamnat i fel läge. Kolla om det går att växla mellan knapphålsinställningarna. Går inte detta så behöver mekaniken rättas till.

Lycka till!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 09:24   #10

Citat:
Jag tycker att nålen går ned för långt i spolen men har inget att gå efter då jag ev ska justera stången för nåldjupet.
Se sid 85 i

https://spinningayarn.wordpress.com/...l/#comment-844
Gammal 2012-08-16, 11:16   #11

Smile

Tack så mycket nu har jag något att studera. Tack
Gammal 2012-08-17, 10:05   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Ett litet halmstrå, kanske du redan har kollat,
har du skruvat upp nålskruven maximalt och tryckt
upp nålen så att den sitter absolut högst upp,
samt pillat rent med en knappnål i hålet?

Har ingen Hq men vet att vissa maskiner kan ha
en skåra ovanför nålen vid nålinfästningen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 17:59   #13

Angry

Jag har inte klart för mig om det är nålen eller övertråden som ska gå ned i spolen och ta med sig undertråden. I mitt fall så snor övertråden in sig i spolen och bildar ett skatbo. Undertråden är orörd. Jag har tre olika spolhus och har skiftat spolar men inget fungerar.
Gammal 2012-08-17, 18:20   #14

Efter att nålen nått sitt lägsta läge och sedan dras upp några millimeter så bildas en ögla av övertråden bakom nålen. Denna ögla g
fångas upp av spetsen på den roterande griparen. Övertråden tar då ett varv runt spolen/undertråden och när sedan nålen fortsätter upp och övertråden sträcks så bildas ett stygn.

Har ingen symaskin med exakt likadan gripare som HQ 2000 så beskrivningen kanske inte stämmer exakt, men i det stora hela fungerar alla lika.

Kolla så att det finns en spänningen på övertråden. När man fäller upp pressarfoten ska den löpa relativt fritt, men med den nedfälld ska brickorna göra att det är ett motstånd. (Finns en fjäder som kan mattas.)

Senast redigerad av carlm den 2012-08-17 klockan 19:18.
Gammal 2012-08-17, 19:30   #15
Lottan Lottan är inte uppkopplad

Kolla även trådspänningen på spolkapseln. Sitter en liten skruv på sidan på spolkapseln som man kan justera detta med. Matar matartänderna som dom ska så dom inte är nerfällda och nålen syr på samma ställe hela tiden?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:14.