Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-11-05, 12:46   #1
Sy-rran Sy-rran är inte uppkopplad

Mönsterkonstruktion på datorn?

Mina pärmar med mönsterkonstruktion är nerpackade längst längst in i mitt djupaste vindskontor.

Har inte heller sytt på åratal men funderar mycket på när det ska komma ett bra program för mönsterkonstruktion på datorn.

Min kropp ser inte ut som stilmönsters mallar och jag har tänkt att det vore så enkelt om det fanns ett program där man valde modell, knapprade in sina mått och vipps så kunde man beställa färdiga mönster från tex. stilmöster.

Är det någon som känner till om det finns något liknande?

Sy-rran
Sy-rran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-05, 13:09   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad

Lightbulb Åh, tänk om det finns...

Vilken bra idé!

Hoppas att det finns eller någon får en bra affärsidé utifrån detta. Ser man inte ut som stil/burdas standardmodeller så är det ju onekligen lite pyssligt att fixa till mönsterdelarna.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-08, 02:36   #3
giab giab är inte uppkopplad

Smile Mönsterkonstruktion på dator

Hej!

Är det här vad ni efterlyser? Det finns ett mönsterkonstruktionsprogram (vilket långt namn) på dator. Det heter "PatternMaker". Man kan ladda ner en demoversion och testa. Adress: http://www.leenas.com Vissa delar av siten är tom på svenska. Har även sett någonstans att man kan få mönster gjorda efter sig själv. Kommer dock inte ihåg var jag såg det... kanske Burdas site eller ...?

Hälsningar
Gia
giab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-23, 19:59   #4
mlbiekskogen mlbiekskogen är inte uppkopplad

Flttingly sew kan du prova

Du kan också prova Flittingly sew från http://www.softbyte.co.uk/fittngl1.htm
programmet är på engelska och det finns en demovariant att ladda ner.

Personligen tycker jag att de flesta pgm är krångliga att använda och jag gör ändringarna snabbare med papper och penna. En manuell tips är att göra bra grundmönster och när man är nöjd, rita upp dessa på engångslakan (håller många gånger och är bättre än silkespapper).

Hälsningar,
Marianne
mlbiekskogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-30, 18:27   #5
degdala degdala är inte uppkopplad

Mönsterkonstruktion på datorn

Hej!
Jag har prövat ett program som heter Design Shop 2.0. Sen har jag också prövat med ett reguljärt Cad-program.
Ingendera av dem fungerar med min nya dator. Windows XP.
Jag saknar Cad-programmet, för man kunde göra så mycket annat med det.
Min erfarenhet är att man spar absolut ingen tid, jämfort med att rita för hand på ett stort papper.Förutsättningen är ju förstås att man har lärt sig mönsterkonstruktion.
Det är svårt med måttagningen. Man behöver en person som verkligen kan sådant.
Sen tar det tid att mata in uppgifterna i datorn. det ska skrivas ut 3-4 papper som måste tejpas ihop. Sen får man rita av på mönsterpapper och sy upp en modell som ska provas. Här blir det svårt igen om man inte har en medhjälpare som kan se vad som inte är bra.
Det hade tyvärr inte jag. Enda gången Design shop fungerade var till en person som inte avvek särskilt mycket från standardmåtten. Ska jag göra något till mej själv ritar jag numera på papper.Jag får naturligtvis även nu sy upp en modell och prova, men numera har jag upptäckt vad jag måste ändra på, så det brukar bli bra.
Min erfarenhet är att speciella dataprogram inte fungerar om ens mått har stora avvikelser.
Det finns säkert flera andra dataprogram, man kan få prova.
Har du ett mönster som du har ändrat så det sitter bra, så för över ändringarna till mönstret, så slipper du göra dessa ändringar nästa gång.
Ha det bra! Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-30, 19:33   #6
mlbiekskogen mlbiekskogen är inte uppkopplad

bra literatur i ämnet mönsterkonstruktion

Jag har haft mycket glädje av böckerna:
1.Gunilla Kruse, Rita Mönster Konstruktioner för damkläder
2.Katarina Nordegren, Sy enkelt och rätt
3.Katarina Nodegren, rätt passform på enkelt sätt

Tips ang. hjälp av andra:
Vi är ett gäng (8 stycken) som har bildad sycirkel och då får vi hjälp av varandra. Bildandet av cirkeln gick till så att vi kontaktade olika studieförbund. Frågan var om de kunde hjälp oss med en lämplig lokal när en av oss är cirkelledare och tar inget arvode. Av svaren valde vi den billigaste och på detta sätt har vi kunnat komma undan väldig billigt jämfört med priserna i studieförbundens kataloger. Om ni inte kan få hjälp av studieförbunden kontakta komunens fastighetsansvarig och fråga om ni få hyra en syslöjdsal i någon skola. Vi börjar nästa år vår 12:e sycirkelåret!!
mlbiekskogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-30, 20:00   #7
Sy-rran Sy-rran är inte uppkopplad

studiecirkel -hur går det till?

Det där med studiecirkel trodde jag var ett minne blott. Du menar att man kan få ha en lokal billigt med tillgång till symaskiner etc.?

Hur mycket betalar ni och genom vilket studieförbund? Berätta gärna mer hur det går till.

Mvh Susanne
Sy-rran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 09:09   #8
bila bila är inte uppkopplad

Mönster på cd

Jag ser inte heller ut som standardmönsterna vill. Jag har hittat helt underbara mönster. Det är bara klippa och sy, Det brukar inte behövas ändras alls. Du lägger in din längd, bröst-, midje- och höftmått, så räknar programmet ut ett personligt mönster. Varje skiva innehåller mellan 10-30 olika mönster.
Mönsterna är danska och heter Personal Pattern Perfekt Passform.
Deras hemsida är www.pppp.dk. Det finns några företag som säljer dom i sverige. Bland annat Sypressen i Västerhaninge.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 09:48   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Om ens kropp inte ser ut som standarden och programmet ifråga "bara" kräver bystvidd och inte kupstorlek, underbystvidd eller något liknande så bör man vara försiktig. Med enbart bystvidd kompenseras det inte för en större byst (det går inte att räkna ut), och resultatet kommer fortfarande inte blir bra.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 12:31   #10
monica35 monica35 är inte uppkopplad

http://www.wildginger.com/Products/default.htm

här finns det en variant
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 19:13   #11
bila bila är inte uppkopplad

Jag har stor byst och det har fungerat över förväntan. Jag har sytt många plagg, dock har jag undvikit sådan mönster som är avskurna under bysten.
Jag var själv tveksam, men fick ett provmönster på en figursydd jacka från affären och den passade perfekt, sydde den utan ändringar. Blev helfrälst på mönstern.
Vanliga standardmönster måste jag ändra jättemycket.
Jag är jättenöjd med pppp mönstern.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.