![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 | |
|
Citat:
Jag har på något sätt lyckats med konststycket att aldrig ha sytt något från ett burda-mönster eller annat färdigt mönster. (har läst 1 år sömnad/vävning på folkhögskola, 3 år på textillärar-pr, plus en termin skrädderi). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Då får man hoppas att utbildningen inte heter någonting med design, tillskärning, skrädderi mfl, utan bara som "sömmerske"utbildning där man lär sig hur man syr det andra designat och skapat mönster...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Toppenbok
En toppenbok för den som vill ha mönster som passar vanliga människor
![]() Betzina, Sandra, Fast Fit : Easy pattern alterations for every figure[/I]. 2003 Helen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag önskade nog att vi hade haft med mönsterkonstruktion från början. Burda, tycker jag personligen är det bästa sättet att börja sy på. Jag är en person som måste förstå hela kedjan för att fatta allt som kommer. Nu när jag har börjat (på egen hand) att lära mig mönsterkonstruktion har jag förstått så mycket mer.
Det är på gymnasiet jag går, Hantverksprogrammet textil och design. Den nya klassen som kom in nu i höst får börja med mönsterkonstruktion. Hursomhelst vill jag gå klart denna utbildning. Tyvärr blev det en rejäl formsvacka innan Jul. Så är sjukskriven för tillfället. Får se om jag får gå om. Tiden jag har just nu går åt till att klura på mönsterkonstruktion och test sy olika detaljer. Tack för tipset om att sprätta och kolla runt. Gjorde det på en billig HM väst, det var roligt det jag såg. Hastverk om något, fast vad kan man annat räkna med. Det är inte hantverk utan massproduktion. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tråkigt att höra att du är sjukskriven.
Jag tycker att det är urdåligt att ni inte får lära er mönsterkonstruktion. Det borde vara en självklarhet om man går den utbildning som du går. En självklarhet att ni får kunskap i hela tillverkningskedjan, från mönsterframställning och tillskärning till sömnad och färdigställandet av plaggen. Som du skriver är det lättare att förstå om man har ett helhetsperspektiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ser att det blev lite fel på med det där med burda. Jag menade att jag burda inte är det bästa stället att lära sig sy på. Det blev ganska knas det där.
Ja det är korkat! Förstår inte hur de kan ha fått hålla på och kallat sig en textildesignutbildning. Jag ångrar bittert att jag inte tog Ljusdal. Problemet då hade varit vart jag skulle bo och så vidare. Planen är iaf att komma ifrån den här skolan nästa år (hoppas hoppas) och sen söka ner till tillskärarakademin och deras mönsterkonstruktion på ett år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Om jag förstår det hela rätt så kostar utbildningarna på tillskärarakademin ganska mycket. Jag läste mönsterkonstruktion i Borås för ca 20 år sedan, så om den utbildningen finns kvar så kanske det kan vara ett alternativ. Det var en påbyggnaskurs i gymnasieskolans regi och därmed kostnadsfri. Jag tyckte utbilningen då var bra och mycket givande. Vet inget om tillskärarakademin utbildnigar och kan därför inte jämföra de olika utbildningarna.
Jag tycker att ni ska stå på er så ni åtminstonde får lära er grundläggande mönsterkonstruktion. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.