Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-01-25, 20:53   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Om jag börjar bakifrån, dvs med Aldrich. De böcker hon skrivit är standardlitteratur i Europa, särskilt i England. Bra böcker för "platt konstruktion" och en hel del utformningsinspiration. De är främst skrivna för studenter.
Joseph-Armstrong, jag har köpt draperingsboken nyligen. Mycket inspirerande. Tyvärr saknar jag en provdocka varför jag först måste göra en sådan.
Den boken hjälper mig också att förstå Armstrongs arbetsmetod bättre. Båda teknikerna går från konstruktion till pappersmönster. Med drapering kan man dock utgå från vad som helst, dvs en person som är ordentligt oproportionerlig. Draperar du på en provdocka av standardmått får du passning på en standardperson. Armstrong går ut ifrån de demografiskt baserade måttabellerna som avser standardstorlekar, dvs "normalt" proportionerade personer och har sedan anvisningar hur man sedan ritar upp grundmönster och sedan tekniker för att realisera sin design på ett sådant grundmönster. Dvs om du tar en standard-dam på max 176 cm i längd och konstruerar för en dam på 185 cm så får du troligen inte passning om du följer Aldrichs anvisningar.
Läs ( http://www.patternschool.com/?page_id=186 ) Tweaking for Larger Sizes, och titta på bilderna så förstår du att höftkurvan som finns på linjalen inte är en för alla.
Så, design och konstruktion för plaggindustrin kan gå bägge vägarna men ska du göra ett unikt plagg till en unik (i här viktiga avseenden) person så verkar drapering vara den enda framkomliga vägen.
Som en medelväg har vi sedan anpassningar av standardmönster, klippa isär och lägga till/dra ifrån, rita till och fixa. För det är det en värdefull bakgrund att ha tittat på bägge tillvägagångssätten.
Svenska böckerna av Öhman m.fl. är samma metod som Aldrich.
Vad jag förstår så är våra designstjärnor som syr bröllopsklänningar åt prinsessor mm, de som börjar med drapering (och delvis handsyr). Om de ska göra något som H&M ska sälja så antar jag att de draperar och lämnar sedan över till H&M-folket att konstruera mönster, göra graderingar för olika storlekar och lämna ut för konfektionssömnad.
Är du nyfiken som jag tittar du på bägge världarna. Sedan kan jag tänka mig använda och anpassa köpesmönster likväl som att drapera på en docka eller en verklig person, där jag kanske lånat idén från vad jag sett i tidningarna. Proffsen, de köper modeplaggen och sprättar upp dem och sedan gör de nya plagg som de har "lånat lite" till. Ralph Lauren blev nyligen bestulen på en tågtransport av vårkollektionen som skulle visas i Europa. De har inte synts till på marknaden
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
 

Taggar
kurslitteratur, mönsterkonstruktion


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons