Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 08:49   #1
rachel rachel är inte uppkopplad

Question Sykurs grund

Jag är intresserad att gå sykurs från grunden. Har sytt i högstadiet men det inte mycket jag kommer ihåg. Har gått sykursen på klädskolan men jag tycker att det har varit svårt att förstå alla termer. Har knappt lämnat in första uppgiften fastän jag har betalat för hela kursen. någon här som vet om det finns enklare distanskurs, gärna med video? För söker man på nätet så är det klädskolan som dyker upp.
rachel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 10:10   #2
bila bila är inte uppkopplad

Det finns massor av syfilmer på Youtube.com både för rena nybörjare till riktigt avancerad sömnad. Filmerna visar hur man gör olika saker och är på max 10 minuter stycket. Jag själv har lär mig massor på youtube. Och man behöver inte förstå varje ord.
Jag sökte på sewing for beginners och fick upp detta.
http://www.youtube.com/results?searc...66l551l1.3l4l0
Sedan köpt dig en bra sybok på svenska och en på Engelska. Ett bra syuppslagsverk på engeska är Vogue Sewing http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933027002
Jag tycker inte du ta någon ny distanskurs, utan kämpa vdare med den gamla. Kolla in lite filmer på youtube, så får du se hur de olika momenten sys, då tror jag att mycket kommer att klarna. Ge inte upp utan kämpa vidare är dt för svårt så rekommenderar jag dig att gå en riktigt sykurs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 10:53   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad

folkunivesitetet och medborgarskolan brukar ha lite sådan kurser attvälja på. Finns även med inriktningar som "återbruk" sy vintage", "trikå" mm.
Har själv aldrig gått någon hos dem, men anser att få hjälp av en pedagogisk lärare är ovärdeligt när man lär sig något. vare sig det är mormor, kompisen eller en utbildad lärare så behöver man oftast få det förklarat och visat för sig, för att sedan testa själv.

Svåra termer kan du slå upp på nätet eller varför inte här i sysidans register.

Lycka till
Det är superkul att kunna sy
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 10:54   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Jag tittade på syskolans provexemplar men tycker att man får mycket mera för pengarna om man köper böcker med bra bilder och instruktioner.
Köp ett enkelt och trevligt mönster i någon tygbutik. Då får du också ganska detaljerade syanvisningar. Rita mönster själv är inte något att börja med.
Sedan finns det många bloggar som håller hög instruktionsstandard om du vill läsa om hur andra gjort. I forumen kläder, och mönster och mönsterkonstruktion, hittar du många trådar med tips. Sedan är kanske en systuga eller en kvällskurs eller liknande, med mer handgriplig instruktion något att titta efter?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 18:58   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad

hmmm funderade i huvudet

http://www.threadsmagazine.com/teach-yourself-to-sew

kanske kan va något?
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 09:01   #6
rachel rachel är inte uppkopplad

Smile Tack

Tack underbara ni för tipsen, mycket intressanta sidor. Ska sätta igång med engång. Tänkte börja med att sy en kjol till min lilla flicka, min lilla modell .
kram
rachel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.