![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Hej!
Ni som varit på mässan, jag måste fråga om MG tyger och E-slöjd är med i år? Såg inte dessa på utställarlistan på hemsidan och om inte de är med orkar jag nog inte besöka mässan i år. Tycker precis som ni andra att det är mycket som inte hör hemma där, speciellt alla städ/Tv-shop-prylar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
E-slöjd står ihop med Modesäljarna. MG-Tyger har jag hört inte kommer att åka på mässor längre utan enbart sälja via webshop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ok, tack för svar! Vad synd med MG tyger, tycker det är en helt annan sak att kunna klämma och känna på tygerna, så helst köper jag inte tyg via nätet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det stämmer, MG-styger fanns inte med.
E-slöjd har en liten sektion tillsammans med sybehörssäljaren. Sedan en sak till som jag tycker är "dåligt" med symässan är att det har ganska tantigt utbud. Inte allt förstås men en del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Även här Ichigo, håller jag med dig. Även om jag själv är tant! Tänkte på tygerna som finns för klädsömnad. Jisses, inte ett enda jag vill ha, bara mörka och fult mönstrade, inte heller scarfsar virkade/stickade i diverse garn. Lapphäxorna har en viss ålder, men dom gillar jag - deras kunskap är enorm, likaså Kubernas. Publiken igår bestod av just Tanter Ja, ja det är kanske vi som har tid:::
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Haha
![]() Ja, jag tyckte t.ex. att den som försöker sälja tröjor som ser ut som rött hus på nån skärgård eller liknande... Tröjorna är total tant om man säger det så. ![]() De filtade grejerna är också "tant". Ja, saker som dessa gör att mässan blir tråkig för mig. Men jag försöker tänka på att det inte bara är jag som går dit utan en hel massa lediga tanter. ![]() Men jag tänkte att om det funnits fler unga utställare så kan det göra så att deras kunder åtminstone kommer och sänker medelåldern lite. Men nu när jag tänker efter så har det funnits unga tjejer som ställt ut men de brukar aldrig återkomma efter en gång. Synd. Jag har varit medlem hos lapphexorna en gång i tiden (ca 1997 eller något ditåt). ![]() Men jag tycker fortfarande att lapptäcksbutiker (de på mässan) har tantigt utbud av tyger. Men det är inte konstigt, försäljarna är alltid tanter (och gubbar) ![]() Jag tycker att Stoff&stil tog med fel produkter dit också. Tror inte de sålde spec mkt heller. Jag går ju alltid när det är gratis men det är en trött tantig mässa, ja! ![]() ![]() Jag är 33 år så jag är definitvt tant för en del. Kanske kan vi skriva här vad vi skulle önska få se på mässan? Det blir väl inte uppfyllt men om vi får fritt önska.. ![]() Min lista: Tyger från Japan med retromotiv Lapptäckstyger som ser ut som vintagetyger Vintagetyger! ;D En hel massa av dem!!! Saknar alltid det. Smala *delikata* spetsar... och liknande.. typ 5 mm breda eller 1 cm... som är delikata gjord med tunn tråd o så. olika färger. Sybehör för precisionsömnad.. Typ smala pincetter, syl, peang, osv.. supertunna silkesnålar... Supertunna och vassa synålar... Udda roliga pressarfötter o grejer till symaskiner som är generiska (inte märkesbundet) och skitbilligt. ![]() Nämnde jag vintagetyger? ![]() Inte bara stormönstrade vintagetyger utan allt... smått mönstrat.. från olika tidsepoker innan 80-talet.. inte bara 70-tal.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag och min väninna var på mässan på fredagen. Vi sa just det (om tantigt) att det som ungdomarna använder till viss del idag är vad tanterna använde när vi var unga så vi är mittemellan och vill inte använda dessa tyger. Jag fyller nu 50 i nästa vecka och min väninna är 50+ och det känns som att vi kommer lite i kläm, det fanns inget för oss.
Jag saknar dessa underbara viskostyger som fanns på 80-90 –talet. Nu är det gamla unkna rullar de fått fram, ja det känns så i alla fall, och väldigt mycket jersey. Jag som nästan aldrig kom ur en tygaffär förr gick nu förbi dessa tygstånd utan att fastna alls. Vad jag saknar: Där man (utställaren) sitter och gör sitt hantverk. Det är väldigt intressant att se någon göra knyppling, makramé, avancerad brodyr eller vad det nu kan vara. Även om man inte kommer att göra det själv, då får man insikt och kunskap om vad som finns och även inspiration för det egna ämnet. Workshops. Jag gör sällan något i workshops men tittar gärna. Scen med olika saker tex. hur man quiltar. Jag som är väldigt amatör på quiltning tycker det skulle vara roligt med en instruktion om hur man quiltar på maskin och för hand. Nu stannade jag inte till vid symaskinsagenturen men såg i alla fall att de hade en brodyrmaskin, inte igång dessvärre. Men jag kan inte minnas att de ens hade en dator. Kanske någon annan minns bättre. Men maskinbrodyr som man gör själv är relativt stort så man tycker att de kunde visa detta lite mer. Är inte så negativ till färdigsytt. Men skulle gärna vilja se att man kunde köpa mönster och sy dessa kläder själv och inte bara köpa dem. När man har gått runt hela mässan och kommer ut så kommer längtan efter symässan som var förr på Svenska mässan. Där fanns ALLT. Man kunde få se hur folk gjorde de mest konstiga saker. Flera symaskinsmärken fanns. Man kunde se modevisning. Det fanns massor av tyger. Saknar den så. Man gick alltid därifrån med så mycket inspiration att man inte visste var man skulle börja. Dessutom fick man mycket rabatt på den tiden. Monica |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.