![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Du klipper isär mönster på mitten åt båda håll. Dra sen isär mönstret så du får rätt storlek. Du får alla viktiga detaljer kvar då.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om du bara lägger till lika mycket runt om så blir ju halshål och ärmhål mindre, medan till exempel ärmkullar blir större.
Du måste se till att du förstorar lagom mycket på rätt ställen. Behöver man bara öka omkretsen på ett plagg kan man klippa isär mönstret (på ett eller flera ställen) dra isär delarna och rita av dom nya konturerna. Bäst brukar det bli om man försöker få tillägget där det verkligen behövs, det är ju inte säkert att man behöver öka lika mycket runt om. Vad är det för mönster du ska förstora? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
gradera
Axelbredden är ungefär lika oavsett vilken storlek du väljer så du kan inte lägga till 2 cm på axelbredden, snarare 2mm.
Bystinsnittet är också större på en större storlek och hur ändrar du det? Halsringningen är också ungefär lika också oavsett storlek. Det är svårt att gradera mönster och inget jag brukar göra heller, men om du bara ska ändra från storlek 38 till 40 exempelvis kan du lägga till 0,5 cm i sidorna. Det borde räcka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det där med att dela mönstret på mitten och lägga till verkade ju väldigt bra, men kommer inte halsen bli oproportionerligt stor då?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har inga utstickande mått förutom att de är för stora.
När jag förstorar och mönster är en 42:a och jag behöver strl 48. Då fortsätter jag och gör samma förstorningar som gjorts från strl 36 upp till 42. Det är t ex 5 mm mellan varje strl på den sömmen, jag ska förstora upp 3 strl då blir det mao 3 strl x 5 mm = 15 mm i samma riktning och på samma sätt som mönstret är. Funkar perfekt för mig. Där befintligt mönsterpapper inte räcker till för mina storlekar tejpar jag på det som behövs. Funkar perfekt för mig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
förstora mönster, mönsterförstorning |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.