![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Broderi som drar ihop sig.
Hur ska jag undvika att broderiet drar ihop sig när det är ett tätt broderi? Är tyget för dåligt spänt, för dåligt undermateriel?
Nu hade jag ett schintzat bommulstyg som jag använde vanligt rivbart + att jag limmade tyget och lade löst rivbart under. Men ändå drog broderiet ihop tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Lägg 2 lager rivbart under och spänn fast allt tillsammans i ramen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag brukar släppa lite på trådspänningen också.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Citat:
Hilsen Marianne |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Broderi som drar ihop sig
Kolla ramens status. Min största ram har börjat glipa. Den spänner inte tyget runt om ordentligt. Måste köpa ny.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ramar som börjar glipa går att linda med nogon sorts tejp som man kan köpa på apoteket. Det är jätte bra det blir som ett sug i tuget när man spänner det i ramen . även kirurg teip går att annvända. Hälst inte färgade tejp för det ger fläckar på tyget. jag tror att man brukar använda någon kreppad linda på hästar den duger också. Först tror man att det blir för tjockt men det funkar mycket bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Det är också viktigt att inte spänna för hårt! För ju hårdare du spänner och drar i tyget, ju mer krymper tyget ihop när du tar bort bågen. Så spänn inte som ett trumskinn.Då är det bättre att ha minst två lager underlägg och så beroende på hur många stygn det är i broderiet,ju mer stygn ju mer lager med underlägg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack för alla svar. Jag ska prova på nytt och hoppas det hjälper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Även jag tackar för alla tips. Kanske slipper köpa ny ram.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Innan du köper ny ram så kolla om det inte hjälper med att sätta små bitar av textilplåster ( som man köper på metallrulle på apoteket), på underramen. Jag har gjort det och det funkar hur bra som helst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.