![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Tjocka sömmar till budodräkt
Jag håller på att sy en budodräkt (dogi/keikogi) med hjälp av en kompis. Det är kompisen som kan, jag är tacksam för all hjälp jag får och fått... men nu har vi stött på ett problem som ingen av oss förutsett. Kompisen är borta ett tag och jag tänkte höra om jag lyckas hitta någon lösning på annat håll.
Budodräkter (alltså "vit pyjamas" till judo, aikido, karate osv. Jag gör visserligen en svart men det spelar ju mindre roll i sammanhanget) brukar sys med en sorts synnerligen bastanta sömmar. I själva sömmen är det fyra tyglager. Jag vet nu inte om det min kompis totade ihop är standardvarianten men vi har börjat med att sy ihop aviga mot aviga 4-5 mm från kanten, sen pressat isär, vikt över, sytt ihop utanför den "tjocka kanten", vikt över och sytt en söm på vardera sida om den färdiga "sömmen". Jag hoppas det där blev begripligt... resultatet ser i alla fall likadant ut som på köpta karatedräkter. Sömmen består liksom av en 1-1,5 cm tjock "rand" av fyrdubbelt tyg med en raksöm på var sida. Det ser bra ut men tar en helsikes massa tid att sy, och det går åt tråd så det står härliga till. Jackan är nästan färdig, och jag har börjat med byxorna. Sy ihop, pressa isär, vik över, och sen sy en till söm. Nu upptäcker jag att jag inte kan sy en till sömfrån grenen till hålet nere vid foten på ett redan hopsytt byxben... det här går inte va? Okej jag kan överge den här sömntypen i brallorna. Sy en raksöm, pressa isär och sen vända kanterna inåt och fixera med en raksöm. I jackan behövs de starka sömmarna, i byxorna klarar det sig nog med vanliga (fast jag får nog skaffa mer av den extrastarka tråden, hundrametersrullen tog slut på jackan). Nog för att det känns lite snopet. Finns det något annat sätt som ger ett utseende mer liknande ursprungssömmarna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag hade nog gjort som med jeans, alltså gjort innerbenssömmen med den förstärkta sömmen och ytterbenssömmarna vanligt. Det är ju trots allt i grenen som sömmarna utsätts för störst påfrestning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Byxorna görs av två stora bitar, en för respektive ben, plus ett par små. Så det finns inga sömmar på utsidan av benen - det är samma tygbit fram och bak. Det är standard för byxor av den här typen. Hela mönstret är konstruerat av geometriska enkla bitar... kimonotänk. Så det funkar inte riktigt som vanliga västerländska klädmönster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Den typ av sömmar som vi försökt imitera heter "flat felled seams" på engelska. (Någon som vet vad det heter på svenska? Det ser ut så här http://www.emblibrary.com/el/images/...flatfelled.jpg Vi har förmodligen inte gjort dem enligt konstens alla regler, men resultatet blev ändå rätt likt.)
Kompisen löste problemet med att sy "samma grensöm flera gånger" genom att helt sonika trä upp det färdigsydda byxbenet på symaskinsarmen! Tur det är rätt vida ben på de här brallorna! Jackan blev bra. Jag har sytt själv/med hjälp eftersom köpta budodräkter inte är riktigt anpassade till min höftbredd kontra axelbredd, och det problemet har kompisen löst väl. Byxorna sitter inte så bra, en bra bit sämre än vad köpta brukar göra. Vet inte om det är mönstret som är problemet, eller kanske det faktum att vi valde att sätta resår i midjan och sy ihop den helt i sidorna istället för att ha de sprund i bägge sidor som är standard. Om jag någon gång syr en till kommer jag nog att använda ett lite mer "vanligt" mönster till byxorna, ett som åtminstone inte är identiskt fram och bak. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kolla!
![]() Mönster verkar ju gå att få tag på tills nästa gång. Hittat ett ställe som skickar worldwide; http://roundearth.stores.yahoo.net/dogiforwomen.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
Citat:
Citat:
Byxan gjorde vi nästan som mönstret var, men gillade inte resultatet. Det var okej så länge vi sydde i påslakan bara för att testa, men i stelare tyg blev det påsigt. Jag har en jacka av mer judomodell hemma - det här mönstret är i grunden mer karatestuk. Jag ska testa att ta den som förlaga nästa gång. Japanska traditionella mönster är extremt enkla att kopiera, eftersom bitarna är så geometriska och plaggen kan läggas ut helt platt. Och till byxor ska jag nog använda ett par som är för små som modell, och be kompisen förstora mönstret. Kanske jag också ska skaffa ett tunnare tyg till byxorna än till jackan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
budodräkt, dogi, keikogi, sömnadsproblem |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.