![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Markering på tweed
Hejsan.
Jag ska just börja sy en kavaj i ett tweedmaterial men hur ska jag markera alla linjer. Just nu har jag lagt mönstret på tyget och kopierat det genom att sy runt det med en tråd i avvikande färg, men det tar evigheter. (det är tyvärr ganska många delar) Finns det något bättre sätt? Ingenting verkar fastna på tweed. Jättetacksam för svar. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
I såna tyger ska man trådmarkera. Du trär nålen med dubbel tråckeltråd och tråcklar genom alla lager av varje mönsterdel med "bubblor" på översidan. Dessa "bubblor" klipper du sedan upp så att du kan dra isär delarna, du har då fått markeringar på alla delar både på avig och rätsidan. När du sytt ihop alltihop får du sitta och rensa bort alla trådbitar.
/Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
tack
Tack för hjälpen Ella.
Jag ska göra som du sa. Det verkar dock ta lite längre tid men det får man ta. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej Ann!
Jag markerar endast detaljer som insnitt axelmarkering och dyligt.Axeln med ett snitt i sömsmånen och insnitt med tråckling elller krita. Sylinjerna markerar jag inte. Jag är jättenoga när jag klipper att jag har exakt sömsmån. Syr sen efter markeringen på stygnplåten. Jättetidsbesparande ![]() /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tack
Hej Bibbi.
Tack för hjälpen.Det verkar vara en utmärkt idé. Det går nog fortare då. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:01.