![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
|
Det påminner om min mammas gamla symaskin som sydde på när jag var liten. Det är en hantverksmaskin, för vanlig sömnad. Mammas kunde man sy raksöm och zigzack. Den hade en elektrik med en motor som hade ett drev som drev remmen.
Jag brukade som liten sitta på bordet när mamma sydde. Hon hade sydde hemma åt företag och även som sömmerska åt privatpersoner. Det var på den maskinen jag började sy på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
aha,det heter alltså drivrem,bra att vetá tack=) ska ge mej på jakt efter en ny imorn och symaskinsolja har sambon hemma till sin rakapparat så jag hoppas jag snart ska kunna testsy=)
hittar inget elektriskt alls på denna,får nog snällt trampa på=) är jag rätt ute när jag gissar 30tal? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det kan vara 30-talet, men inte säkert. Denna modell tillverkades väldigt många år.
Skulle du kunna ta några fler foton och lägga ut här? Dra spolluckan åt sidan och ta en bild på hur undertråden sitter. Fota där man ser numret och på allt du tycker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ser ut som den Husqvarna klass 12 CB-N från 40-talet en kompis har i sitt uthus och som ska flytta hem till mig bara n¨gon kan hämta den...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Har ingen systemkamera så det är svårt att ta några bra bilder,sen är det int eså mkt att fota på den heller=) men jag tog på de två enda märkningarna som finns,den understa tror jag måste vara telenr till säljaren,den guldiga brickan står det "12" på och sen är det en nål som det står 750 på.
Bilden under visar hur det ser ut när jag lyfter på maskinen,och den sista bilden undrar jag vad den föreställer?Fattar inte vad den fyller för funktion,den är rörlig med.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
och såhär ser det ut där undertråden sitter..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
SYOFTA; Tack för länken,ska genast gå in!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.