Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-20, 13:22   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Question Tips inför köp av trampsymaskin!

Nu behöver er hjälp! Har ett tag nu funderat över att skaffa en trampsymaskin för de lär så bra i tjocka tyger.
Var på en Prylmarknad idag och snubblade över inte mindre än TRE stycken! Nu är jag helt full av huvudbry vilken jag borde köpa ( för att en av dem ska hem till mig finns inga tvivel om)

En var en Husqvarna från början av 1900-talet med bord. Den andra var också en Husqvarna med bord men vilken årsmodell har jag inte aning om, men den var nyare än den andra i vart fall. Bord och extra "graj" var det med till den. 300:-

Sen fanns en elektrificerad Singer för en hundring...

Någon kanske vet någon bra sida man gå och titta på Husqvarna o Singers maskiner eller har några andra matnyttiga tips o råd till mig?
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 21:54   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Provsy dig fram till den du gillar bäst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 03:06   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Trampmaskiner är härliga! En välskött sådan "syr som i smör". Det är den känslan du ska leta efter när du provsyr. Kan du tramptekniken? Höger fot en decimeter längre in på trampan, vänster precis vid trampkanten, hälen sticker ut någon centimeter. När du startar hjälper du till lätt med handen på hjulet längst till höger på symaskinen, en liten "puff" så det börjar snurra åt rätt håll! (annars protesterar maskinen)

Kolla att alla delar finns med, helst bruksanvisning också. Kolla så drivremmen är i bra skick, inte totalt hoptorkad och sönderfallande. De flesta trampmaskiner träs med tråden från sidan in i nålen, som alltså ska sitta med ögat i sidled.

Det finns gratis bruksanvisningar till de flesta gamla Singer på nätet. Det finns alltid en platta på maskinen med nummer, dels med löpnumret, dels med modellnumret. När du har modellnumret kan du hitta manualen här:
http://www.singerco.com/accessories/manuals.html

Tycker det är ett bättre val med en trampmodell än en VÄLDIGT gammal elektrifierad, om man inte är elkunnig. Det KAN vara farligt om nån del har torkat ihop och det blir kortslutning.

Oj, jag såg nu att du hade hittat några Husqvarna tramp. De är naturligtvis lika bra som Singer, men jag har inte lyckatshitta motsvarnde information på nätet. Läs på om Singer, de liknar varandra väldigt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 19:50   #4
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Question Trampsymaskin Husqvarna, modell äldre

Hej alla glada syside-vänner! Jag har nu i två veckor gått och suktat för en Husqvarna trampsymaskin, har idag provsytt den och den var helt underbar, men en hel del rengöring behövs och lite smorning.
Instruktionsboken är oxå med! Och lite annat smått o gott, pressarfötter och sådant kan jag tänka mig att det är.
Jag har en ny symaskin och har aldrig sömmat på en trampmaskin, vill så gärna köpa den, har blivit lite småkär i den. Är jag helt galen eller tycker Ni att jag gör en god affär och kanske ev får användning för den - för övriga familjen måste det ju vara underbart med denna maskin.
Jag känner mig så velig över ett beslut - det är ca 300 kr så summan är ju inte stor, det är just det om jag förhastar mig.
Vänligen
lenmargret
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 21:04   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tycker inte du ska tveka en sekund till!
300 är faktiskt ett bra pris också, när alla delar är med.

En välskött trampmaskin är i stort sett outslitlig. Är den snygg och syr bra när man provar den, och inte stått ute i nån lada och rostat, så kan man ha stor glädje av den. Det är så härligt att sy utan sladd.

Dessutom är de modellerna där man kan fälla ner maskinen väldigt snygga som bord . Är det en sån du funderar på?
Själv har jag farmors gamla tramp som bord under min Designer 1, men jag syr på den ibland.

Spring nu iväg och lägg armarna om din vårförälskelse, innan nån annan tar den!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 06:50   #6
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Skynda dig och köp den!!! Så det inte blir som för mig. Jag kom till Prylboden 2 dagar senare och alla tre maskinerna var sålda! MEN, gubben hade letat fram en till och den står nu hemma hos mig Har beställt en ny rem från Husqvarna webshop så nu går jag bara här och väntar o väntar o putsar lite på min "nya" trotjänare.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 10:09   #7
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Husqvarna trampsymaskin

Tack för råd och stöd! Jag skall slå till idag, hoppas att den är kvar. Man fäller inte ned själva symaskinen, en vacker huv i trä är över den, men det var två gångjärn baktill på maskinen så det borde kanske gå att fälla ned den. Hade stora problem för att öppna den, tills personalen tipsade mig om att dra ut sybehörslådan, och då kunde jag fälla upp huven! Otroligt vad smarta de "gamla" hantverkarna var.
Ingen rost är det på den, remmen ser fräsch ut, lite slak "bara". Den är mycket använd för framför pressarfoten är den svarta lacken delvis nedsliten till gjutjärnet (?), och texten Husqvarna är delvis borta i början av ordet. Jag tycker att gamla saker inte skall se helt nya ut, så det är OK för mig att det är användar-patina.
Ha en härlig vår!
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 23:55   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det låter bra, kul med saker som syns att de är använda/älskade.

Det är inte säkert att det går att fälla ner maskinen.
Jag tror gångjärnen är en smart lösning när du ska fälla upp maskinen, den behöver nämligen oljas på undersidan med!

När det gäller slackheten på drivremmen: har du sett om den går at ställa i två lägen med hjälp av en "spak"-liknande sak ungefär i knähöjd?
Den som jag har, har en sån, så man kan sätta remmen i en slakare position, min gamla moster sa "spänna av" remmen. Så sätter man den i det spändare läget "spänner" när man ska sy.
Detta för att remmen, som brukar vara av läder inte ska töjas ut, så den inte driver runt längre.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons