Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-29, 19:16   #1
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
Question hästtäcke

är det någon som har mönster på hästtäcke eller har gjort ett och kan tipsa om vad jag ska tänka på om jag vågar mig på detta??? // nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 19:23   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Har Du ett gammalt hästtäcke kan du använda det som mönster. Sprätta upp sömmarna och rita efter det gamla.
Jag gör så när jag syr nya båtkapell, så det bör fungera till ett hästtäcke också, den enda erfarenheten jag har av såna är att laga dem.
Titta på ett "gammalt" och se hur det är gjort, och vilket material Du behöver,
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-29, 20:03   #3
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
min dotter har gjort ett

kolla sysidan elinagaxe!
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 11:21   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Det är lätt att sy hästtäcken! Som redan nämnts är det bra att rita av ett gammalt som sitter bra på din häst, eller ändra och rätta till det som inte sitter bra. Tycker inte du behöver klippa upp det gamla, lägg bara ut det och rita av, inprovningarna bak kan du ju höfta till lite.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-30, 19:02   #5
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Fast elinagaxes täcke är ju enligt bilden ett ridtäcke, inte ett hästtäcke. Ridtäcke används för hästen inte ska kylas av innan den fått upp värmen under arbetspasset. Ett hästtäcke används i hagen för att hålla hästen torr och varm oavsett väder och vind. Hästen har det på sig när den leker med sina kompisar, rullar sig i leran osv. Det slits på ett helt annat sätt.

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 09:19   #6
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
tack för era svaR... jag hade tänkt mig att göra ett fleecetäcke för transporter...
ett utetäcke behöver ju som nämnts ovan ett slitstarkt material, jag läste på en hemsida att sy sitt eget utetäcke skulle kosta lika mycket som att köpa ett nytt. men skulle ngn veta ett ställe som man kommer undan med billigare kostnad så tyck till // nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 10:04   #7
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Är det bara ett transporttäcke du ska ha gör det saken mycket enklare, du behöver inte lika många remmar och spännen då. Så här gjorde jag: Köpte en filt/sängöverkast eller vad det var billigt i nåt tjockt fleeceliknande material med häftigt mönster på Ikea. Hade bara remmar med spänne för att knäppa fram och under magen. Klippte ur för halsen och sydde inprovningar bak, i övrigt var ju filten redan kantad.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons