Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-11-23, 15:07   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Själva grundprincipen när det kommer till mönster är att ändra så lite som möjligt. Om ditt problem är att din byst är större än vad mönstrena har avsett, ja, då är det ju det du ska ändra. Många klassiska mönsterböcker säger motsatsen, men, det bygger också på att man inte ska ändra alls.

Tänk också på att inte bli förskräckt om mönsterdelarna ser "konstiga" ut. Mina delar ser alltid extremt annorlunda ut. Å andra sidan så behöver jag lägga till 15 cm framtill mot vad som man brukar ha i i min storlek, och i och med att jag är rätt liten syns det mycket. Det viktiga är att det sitter bra. Tänk också på att faktiskt mäta bystpunkt till bystpunkt och se till att det mönstret stämmer med mönstret. Bara för att man har en större byst innebär det inte nödvändigtvis att bystpunkterna är längre i sär. Genom att se till att sömmarna vid en prinsesskärning är "framtill" på kroppen får man en yngre siluette och ser smalare och även "nättare" ut.

Det här är visserligen om bh:ar, men, principen är densamma: http://photos1.blogger.com/blogger/6.../200/Apex2.jpg Vilken bild ser bäst ut?

Hur som helst, lycka till med ditt mönsterfixande. När du väl får ordning på det kommer det gå lätt och du kommer att få extremt mycket lättare att få kläder som du syr att sitta bra. Och det är inte förrän man har kläder som verkligen passar som man inser hur viktigt det är.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.