![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




|
![]() |
#1 |
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
|
Tack.
Det var ungefär som jag faktiskt hade tänkt mig för saker jag köper begagnat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
|
Men om garanti finns kvar och garantibevis finns med så vet ju inte handlarn vem den tillhör. Borde ju gälla då? Man köper ju inte med sitt namn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
|
Ofta finns köparens namn på kvitto/garantibevis. Min erfarenhet vad gäller hemelektronik är att man frågar efter vem garantin ska stå på.
Det är alltså föräljningsställets ansvar som försvinner (kan försvinna) när varan säljs vidare. Finns en fabriksgaranti att åberopa får man vända sig till tillverkaren. Handlaren har ingen skyldighet att vara behjälplig. Att sedan många handlare ändå hjälper till för att de förstår att ett gott bemötande gör att de kan få fler kunder längre fram, det är en helt annan femma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
|
Självklart kan man hoppas på att kunna lura butiken eller hoppas på deras välvilja men det är ingenting man ska ta med i beg-annons som försäljningsargument.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
|
Helt rätt Helena! Håller med dig till 100%!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
|
Aktualiserar den här tråden i och med att det diskuterades garanti i en annan tråd.
Det råkade bli så att jag slog upp Brothers garanti som gäller vid köp i England och här klargör man verkligen att garanti bara gäller första ägaren. Hittade dessvärre inte motsvarande dokument på svenska Brothersidan. Kopierat härifrån (fetstil inlagt av mig, deras formatering syns inte) http://www.brothersewing.eu/g3.cfm/s_page/%20242050 Tillägg: Ser nu när jag kopierade in länken att det verkar vara "EU", inte specifikt UK. Who is covered: This warranty is given only to the original end-user/retail purchaser (referred to in this warranty as “Original Purchaser”) of the accompanying product, consumables and accessories (collectively referred to in this warranty as “this Product”). If you purchase a product from someone other than an authorized Brother reseller or if the product was used (including but not limited to floor models or refurbished product – with the exception of products that are factory refurbished by Brother), prior to your purchase you are not the Original Purchaser and the product that you purchased is not covered by this warranty. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
|
Bra SyFia att du tog upp den länken för precis så är det. Och som jag har skrivit i en annan tråd så ska man tänka på detta med garanti även när man köper demoex att kolla att det verkligen är ett demoex, alltså under ett år gammal, för då gäller fortfarande fabriksgarantin ( i alla fall Husqvarna har så) men detta är ju naturligtvis när du köper från butik och inte privatperson.
När man köper privat finns det ingen garanti överhuvudtaget oavsett om maskinen är bara några timmar gammal, och som du säger så skrivs ägarens namn och butikens namn på garantisedelen. Har sett att det är många som försöker sälja och hävda att det finns garanti kvar vilket alltså inte stämmer. Men som du skriver i den andra tråden så ett bra pris på en maskin så överlever man det där med garanti. Har själv aldrig utnyttjat någon garanti, betalar hellre ett lägre pris och står för reperationer själv.Mvh Marie |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.