![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tunika mönster barn?? Help!
Tips på något bra mönster?
Om man har en bra t-shirt modell HUR gör jag om jag vill använda det mönstret för att svänga ut den och förlänga den??! så jag kan förvandla det t-shirt mönstret till en tunika/klänning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag gör så här:
Lägg ut framstycket på tyget. Kolla hur lång den ska vara mitt fram. Börja klippa så att vinkeln mellan mf och fållinjen är 90 grader. Sen siktar jag på känn en lagom böjd båge så långt ut som jag vill ha den. Sidsömmen använder jag t-shirtens sidsöm från ärmhålet och ner till strax ovanför midjelinjen och sen ställer jag ut den till där linjerna möts. Sen kan man behövs finlira lite. För ett bra resultat behöver nämligen även vinkeln där sidsömmen och fållinjen möts vara 90 grader. För att få bakstycket lika, så nålar jag mönsterdelen för bakstycket på tyget. Sen klipper jag ut vid halsen, axeln och ärmhålet. Sen tar jag det utklippta framstycket med mönsterdelen kvar på och lägger det ovanpå bakstycket och passar in mönstrets fållinje (t-shirtens alltså, som jag inte använder längre eftersom jag har förlängt) och sidsömmen vid ärmhålet och klipper efter framstycket. Möjligen inte så glasklar beskrivning som du hade hoppats, men jag har alltid gjort så här (eftersom mina mönsterkonstruktionskunskaper är mycket begränsade ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Supertack, måste prova, låte hyggligt lätt
![]() ![]() Men mönsterdelarna du pratar om är ett t-shirt mönster som du utgår ifrån eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.