![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Pattern Master fråga
Undrar om det finns någon som har erfarenhet av Pattern Master.
Har sytt upp några mönster men kör fast från midjan och nedåt. Midjan sitter perfekt men höftbredden tas fullt ut redan ca 5 cm under midjan, vilket gör att det blir en "påse mellan midja och höft. Likadant om jag syr tex en kjol med låg midja. Den hänger inte ens uppe ![]() Någon som har något tips? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Har ingen erfarenhet av Pattern Master. Jag använder ett program som heter Garment Designer. Finns det ingenstans i ditt program där du anger dina mått? I mina öron låter det helt fel att höftmåttet skulle vara 5 cm under midjan. De flesta människor har betydligt mer där, I mitt program styr man alla sådana saker med de personliga mått som man behöver lägga in för att kunna göra mönster som passar en själv. /Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag instämmer,
kolla vad du har lagt in för mått i "hip depht". Får du inte till det, så tveka inte att ta kontakt med Karen på Wildginger. Hon hjälpte mig med att få fason på "dress-slopern". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej
När jag syr kjolar utgår jag alltid från höftmåttet, midjemåttet går alltid att justera så det blir rätt! Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har angett hip depth till 18 cm så jag förstår inte varför det blir som det blir. Tyvärr har jag ingen fungerande mailadress men när jag får igång den skall jag maila Karen.
Tack för era svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Skriv gärna vad hon svara för det kan ju vara bra att veta i framtiden.
Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Kan du ha lagt till aldeles för mycket rörelsevidd? (Hip ease)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Är det nån som vet vart man kan få tag på sådana program som garment designer till exempel... Sökte på det på internet men hittade inget...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Garment Designer
Hej!
Garment Designer hittar du på www.cochenille.com Det här programmet rekommenderar jag verkligen. Det är förhållandevis billigt och är lättanvänt. En rejäl pappersmanual följer med som är en mycket bra lärobok i mönsterkonstruktion. Det finns en hel uppsjö av program som säkert alla har både för och nackdelar. Läste en artikel där de jämfört program i Threads innan jag bestämde mig för Garment Designer. Det fanns inte någon dirket skillnad i själva mönsterkonstruktionen, olika program hade olika starka sidor, men det var stora skillnader i användarvänligheten och där låg Garment Designer i topp. Tyvärr har jag inte sett det till salu här i Sverige. Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Garmet Designer...
Hej,
Kan man använda cm i Garmet Designer eller är det bara tum som gäller? Mvh Maggie |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej!
Det går alldeles utmärkt att använda cm i Garment Designer. Man bara ställer in att man vill ha alla mått "metric" i grundinställningarna till programmet. Då kommer det alltid att vara i cm. Hälsningar Nina |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.